Kontakt oss

Abonnenter

Skuffelse over grep rundt valgdeltakelse

Avatar

Publisert

den

Formannskapet uttrykte en viss skuffelse over det de fikk seg framlagt fra administrasjonen med tanke på økt valgdeltakelse i Ullensaker. Litt for lite litt for seint, var omkvedet.

Kampanjen for å øke valgdeltakelsen til kommunevalget 2023 slo ikke helt til, og det var i kjølvannet av dette at politikken ba om en strategi – eller administrativt utspill – til hvordan det kan tenkes offensivt og konstruktivt for å få flere til å stemme ved neste korsvei.

Bildet til denne teksten er fra valgkampen i 2019, og motivet understreker at det langt på vei er partikolleger av dem i panelet som møter opp til debatter. 

– I en tid det demokratiet er presset – og der vi i Ullensaker har store utfordringer – så må jeg si jeg er skuffet over oppfølgingen til administrasjonen på det politikken ba om, sa Arbeiderpartiets Lars Fjærli Hjetland om det formannskapet skulle behandle for å bedre valgdeltakelsen.

Oppstart

– Det føles mer som en oppstart på noe enn en strategi, sa Fjærli Hjetland, som langt på vei fikk medhold rundt bordet.

– Jeg hadde håpet på noe mer spenstig enn dette, sa partikollega Britt O. Knutsen.

– Men en mulig konkurranse på tvers i regionen høres bra ut, fortsatte Knutsen.

Strategi?

Dette er det administrasjonen foreslår for økt valgdeltakelse:

  • Promoteringskampanje med et tydelig konsept, én tydelig idé og flere undervarianter. En styrking av arbeid med virkemidler, rekkevidde og nedslagsfelt.
  • Workshop med gruppelederforum i Ullensaker. Hva tror gruppelederne er viktig for å nå ut til lokalbefolkningen? Hvordan kan de benytte sitt eget store kontaktnett? Hva kan de gjøre for å oversette nasjonal politikk til lokale velgere?
  • Kontakten med KRFI og de flerkulturelle miljøene videreutvikles og benyttes ved kommende valg.
  • Innspill fra Ungdomsrådet tas med som viktige bidrag til kampanjer og tiltak.
  • Tiltak på tvers av regionen, for eksempel konkurranse mellom nabokommunene. Hvem leder i forhåndsstemmingen? Hvem øker sin lokale deltakelse mest?
  • Styrke markedsføringen av forhåndsstemming og de lokale stemmestedene.
  • Benytte kampanjemateriell fra nasjonalt hold.

– Dårlig tid

– Vi ba om at noe som dette skulle legges fram i første halvdel av 2024. Nå er vi mot slutten av 2024, og jeg er redd vi får dårlig tid, mente Venstres Thorbjørn Merkesdal.

– Vi må nå ut til de unge, for de er ikke veldig gode til å følge med. SMS-varsel og mulighet for forhåndsstemming før de reiser vekk for studier og annet kunne fungert, mente KrF-representant Lise Kragset Furuseth.

Mulighet for elevene som går på Jessheim videregående skole til å stemme der, var et annet forslag som dukket opp over bordet i formannskapet.

Valgbil?

– I Oslo ble det foreslått valgbil som reiste rundt etter isbil-prinsippet, sa Britt O. Knutsen da diskusjonen penset inn på tilgjengelighet.

– Tiltak er nødvendig, og jeg understreke viktigheten av at politikken også engasjerer seg aktivt, sa kommunedirektør Erling S. Kristiansen.

En offensiv kampanje for å øke valgdeltakelsen i Ullensaker før kommunevalget hjalp ikke. Valgdeltakelsen i Ullensaker og i kommunene rundt synker for hvert valg.

Til tross for økt aktivitet i forkant av kommune- og fylkestingsvalget, falt valgdeltakelsen i Ullensaker kommune. Det samme gjelder de omkringliggende kommunene, står det å lese i den politiske saken som formannskapet skal behandle tirsdag.

«Ullensaker kommune gjennomførte før Kommunestyre- og fylkestingsvalget 2023 en målrettet kampanje for å øke valgdeltakelsen. Kampanjen fikk gode tilbakemeldinger. Deltakelsen ble likevel lav.»

Regionalt problem

Statistikken viser at den lave deltakelsen er et regionalt problem.

Bare én av nabokommunene har en deltakelse som er høyere enn fylkesgjennomsnittet, og fylkesgjennomsnittet er lavere enn gjennomsnittet for hele landet.

Kommunedirektørens vurdering av tingenes tilstand er:

«Foran et valg vil en rekke grupperinger kunne ha verdifulle innspill til markedsføring av de demokratiske prosessene. De politiske partiene har et stort kontaktnett og et daglig engasjement som setter dem i særstilling. Rådene representerer grupper som er underrepresentert i valgstatistikken. Lav valgdeltakelse er dessuten en regional utfordring. Et samarbeid med nabokommunene kan styrke nedslagsfelt og gjennomslag. Kommunedirektøren anbefaler at administrasjonen søker råd hos de nevnte gruppene, videreutvikler tiltak som beskrevet i saken og setter sammen en kampanje for valget 2025.

Kommunedirektøren vil også fremholde at det er viktig at politikken selv også igangsetter tiltak som fremmer partienes vei- og verdivalg, slik at innsatsen for å øke valgdeltakelsen følger en tilnærming hvor noe mobilisering skjer ved hjelp av felles virkemidler, mens den partipolitiske mobilisering ivaretas av partiene selv.»

 

Copyright © 2024 Jessheimpuls AS, Storgt. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.