Politikk
Tre aktuelle alternativer for ny hovedvei
En tverrforbindelse mellom Kongsvinger og Jessheim ser ut til å havne nord for byen vår. Legg den så langt nord for Jessheim som mulig, er rådet fra deler av det politiske miljøet.
Det jobbes temmelig intenst og raskt med å få en ny forbindelse mellom Kongsvinger og Ullensaker på plass. Et interkommunalt samarbeid mellom Ullensaker, Sør-Odal og Nes og Kongsvinger kommuner opp med tanke på å få bygget en hovedferdselsåre fra Kongsvinger til påkobling på E6 – temmelig sannsynlig nord for Jessheim.
Det skrev Jessheimpuls i desember 2019, og redegjørelsen fra prosjektansvarlige i firmaet Nye veier for formannskapet i Ullensaker bekreftet langt på vei at så kan bli tilfelle når flere mulige traseer er foreslått plukket bort. Kun tre såkalte korridorer er med videre i dette prosjektet, og alle krysser Ullensaker nord for Jessheim, sett ut fra tegningene.
Nord for Jessheim
Det vil si: ett av alternativene har potensiell mulighet til å komme sør for Jessheim, men sannsynligheten for at det skjer er relativt liten, skal vi tolke stemningen i formannskapet rett.
– Hvis opinionen i Ullensaker skal på lag med dere, så er traseen nødt til å gå så langt nord som mulig, var beskjeden fra varaordfører Lars Halvor Stokstad Oserud.
– Tenk Hauerseter eller Nybakk, var hans råd til prosjektledelsen.
Varaordføreren minnet også om hissige gemytter da plasseringen av riksvei 2 var politisk tema for rundt 20 år siden.
Fire kommuner diskuterer
Men i denne saken er det fire kommuner – alle med egne interesser et godt stykke fram i pannebrasken – som skal bli enige til slutt.
– Hvordan er det mulig? spurte Fremskrittspartiets Ståle Lien Hansen.
– Det er viktig – og vanskelig – å holde seg til det som er overordnet når det diskuteres, og det er vedtatte samfunnsmål. Det må være fokuset i diskusjonene de fire kommunene imellom, sa rådmann Rune Hallingstad.
– Dialogen kommunene imellom har så langt vært god, var beskjeden fra Ullensakers mann i det interkommunale forumet, ordfører Eyvind J. Schumacher.
Men så har det da også vært ganske vide diskusjoner fram til nå. Korridorer og mulige løsninger har vært mange.
Det er først nå det er korridorer som tas ut av saken. Tre korridorer er foreslått med videre.
Og diskusjonene kommer garantert til å bli heftigere.
Viktig for Jessheim
Hvorfor er dette en viktig sak for oss i Ullensaker?
I desember 2019 ble følgende punkter nevnt:
- Kapasiteten på Algarheimsvegen mellom Nybakk-krysset og Jessheim er så å si sprengt
- Med en ny E16 som kommer ut nord for Jessheim, så vil Jessheims tyngdepunkt bli større enn et trasevalg som ender i nærheten av Kløfta
- En ny vei som kobler Kongsvinger-området og Jessheim vil gi bedre “armslag” med tanke på å koble framtidige boliger til veinett
- Og den planlagte omkjøringsveien mellom E6 og Skogmo vil i større grad fungere som den avlastningsveien den er tenkt som
- Rammebetingelsene til lokalt næringsliv forventes å styrkes med denne veien på plass
LES HELE SAKEN FRA 2019 HER:
https://jessheimpuls.no/jp/2019/12/18/ny-hovedvei-loser-utfordringer-for-jessheim/
Veien er tenkt ferdig om tre og et halvt år, og det er bompenger som skal finansiere prosjektet.