Kontakt oss

Politikk

Umulig å nå mål om lærertetthet i år

Avatar

Publisert

den

Ullensakerskolen kommer ikke til å nå målene om lærertetthet i år. Økonomien er for dårlig til å hente inn de seks ekstra lærerstillinger som må til for å klare normen.

Halvparten av skolene i Ullensaker sliter med å nå målene for lærertetthet. Det er realiteten i den saken politikerne skal behandle i disse dager:

  • Denne saken viser at Ullensaker-skolen innen nåværende økonomiske handlingsrom ikke vil nå lærernormen fullt ut
  • Videre belyser saken hvilke tiltak Ullensaker-skolen kan iverksette for at alle skolene skal nå lærernormen høsten 2020
  • Dette handler blant annet om overflytting av lærere mellom skoler, overflytting av lærere mellom hovedtrinn på skolen, og en omdisponering av assistentressurser til lærerressurser
  • Disse tiltakene kan ha negative konsekvenser og må følgelig vurdere gjennomføringen opp mot hensyn til forsvarlighen
  • Saken viser at ved å gjennomføre disse tiltakene vil Ullensakerskolen sitte igjen med et behov for 6 ekstra lærerstillinger for å nå normen på skolenivå. Dette er det ikke budsjettdekning for inneværende år

Stramt

Stortinget innførte i 2018 en lovpålagt lærernorm som angir at det skal være maksimalt 15 elever per lærer fra 1. trinn og til og med 4. trinn. Og det skal være maksimalt 20 elever per lærer fra 5. trinn og til og med 10. trinn. Rapporteringen for høsten 2019 viser:

Fem barneskoler og tre ungdomsskoler nådde ikke normen om lærertetthet.

«Dette skyldes i hovedsak stor mobilitet, stram økonomi, ulike utfordringer ved å flytte lærere mellom skoler ved overtallighet, og elever eller trinn som krever skjerpet bemanning.» heter det i saksframlegget.

Spesialundervisning

  • Spesialundervisning – i særdeleshet norsk, og andre typer ressurser til elever med særlige behov – kommer i tillegg til lærernormen, men må finansieres innenfor hver skoles tildelte budsjett.
  • I Ullensakerskolen ser man generelt en økning i spesialundervisning, noe som påvirker bruk av læerressurser, og som bidrar til at alle skolene ikke når lærernormen, melder administrasjonen.
  • Andel elever med enkeltvedtak om spesialundervisning i Ullensaker-skolen har gått opp med 0,4 prosent fra forrige skoleår til dette skoleåret.
  • I år har Ullensaker-skolen en høyere prosentandel spesialundervisning enn snittet i Norge.

Merforbruk

  • Skolenes årsrapport for 2019 viste et merforbruk på 10,4 millioner kroner.
  • Skoler har hatt utfordringer med å tilpasse seg lavere rammer de siste årene, vikarutgifter har økt, og det har vært en økning i antall barn med spesialundervisning og andre ressurskrevende behov.
  • Skolenes årsprognoser per februar 2020 viser et merforbruk på 2,4 millioner kroner.
  • Skolene har derfor ikke økonomisk handlingsrom til å tilsette flere lærere enn strengt nødvendig

Vil gjøre dette

Dette er administrasjonens meny for å hanskes med problematikken:

  • Det opprettes et telletidspunkt på våren, slik at skolene tidlig får en oversikt over behovet fra august.
  • Skolene er offensive med hensyn til rekruttering. Ved hovedtilsettingen i februar forsøkte alle skolene å overtilsette med minimum en lærer, da det erfaringsmessig er vanskelig å rekruttere tilstrekkelig antall kvalifiserte lærere.
  • Rektorene fordeler lærertimene på småtrinn og mellomtrinn, slik at lærernormen kan nås innenfor hvert hovedtrinn.
  • Lærere flyttes fra skoler som har høyere lærerdekning enn normen tilsier til skoler som ikke har nok lærere – med de konsekvenser som skisseres i saken.
  • Det vurderes å opprette en pool med sentralt ansatte lærere i Ullensaker. Disse kan plasseres på skolene til skolestart i august når man ser hvilke skoler som vil få utfordringer med å nå lærernormen grunnet elevvekst eller lærere som har sluttet i løpet av våren. Dette tiltaket vil anslagsvis koste kr 4,3 millioner kroner, noe det ikke er dekning for i budsjettet i år.
  • Flere assistenter må redusere sine stillinger og gå i turnuser som innebærer delt dagsverk i SFO sin åpningstid, for å få plass til flere lærere i skolenes budsjetter.
  • Det vurderes å kjøpe inn et felles digitalt verktøy til timeplanlegging, for å sikre en felles praksis for korrekt fordeling og rapportering av lærertimer
  • Det vurderes å avvikle fritt skolevalg i Ullensaker, for å sikre mer forutsigbarhet og en bedre fordeling av lærerressurser mellom skolene
  • Lærernormen inkluderes i ressursfordelingsmodellen, for å sikre en mer likeverdig fordeling og bruk av ressursene mellom skolene. Dette vil ikke ha innvirkning før i 2021.

Hele saksframlegget kan den som er interessert lese HER

Krangel

I det politiske miljøet er det i forkant av onsdagens møte full tenning i det politiske miljøet. Den nye posisjonen beskylder i Romerikes Blad den gamle posisjonen for bevisst villedning. Det aksepterer ikke den gamle posisjonen, og vi kan trolig vente oss en heftig debatt i hovedutvalgsmøtet for skole og barnehage onsdag ettermiddag.

Møtet strømmes på kommune-TV fra 18.00. Det er grunn til å tro at det blir en heftig diskusjon.

Copyright © 2023 Jessheimpuls AS, Stort. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.