Kontakt oss

Byhistorie

Utsetter hogst til etter yngletid

Avatar

Publisert

den

Det blir ikke hogst i yngletiden i de 300 mål skog som må vike for omkjøringsveien. I 2022 er snart 60 år med veidiskusjoner i dette området realisert i praksis.

Ole Semming Wiig og Morten Bakke representerer utbyggerne som skal bygge boliger i området Jessheim sør-øst i årene som kommer. Det er også de som har vært i dialog med kommunen når det gjelder den mye omtalt omkjøringsveien som skal gå fra E6 sør for Jessheim og til Skogmo.

– Det er Viken Skog som har har oppdraget med hogst i dette området, og vi har hele veien oppfordret til at det tas hensyn til yngletiden i området, sier Wiig og Bakke til Jessheimpuls.

De to utbyggerne har registrert kritikken fra interesseorganisasjoner i området gjennom mange år. Også den senere tids oppslag om å lenke seg til trær der ute.

Varaordfører Lars Halvor Stokstad Oserud (Sp) bekrefter at dialogen hele tiden har gått i den retningen, altså at det ikke blir hogst i yngletiden.

Midten av juni

– Når er yngletiden over?

– Det tas ut god margin, men det blir i hvert fall ikke foretatt hogst før i midten av juni, sier Wiig.

– Det har stormet litt rundt dette området?

– Det har vært snakket om omkjøringsvei i dette området i mange år. Mitt første forslag til omkjøringsvei ble levert i kommunen i 2004, men da var det muligens litt prematurt, sier Ole Semming Wiig, som opplyser at det var tegnet inn et forslag til trasé her da nye E6 ble planlagt allerede i 1963.

– Men det var først i 2012 at det ble konkret framdrift i planene om denne omkjøringsveien, sier Ole Semming.

1963: Akkurat der Ole Semming Wiig (t.v.), varaordfører Lars Halvor St0kstad Oserud og Morten Bakke står, så ble det faktisk vedtatt (vedtaket sto en liten stund) i 1963 at E6 skulle gå. Senere ble et vestlig forslag (dagens E6) vedtatt og bygget. Nesten 60 år senere kan omkjøringsveien i samme område åpnes.

På gang i 1963

I bygdeboka for Ullensaker står følgende skrevet:

Det ble diskutert to traseer for motorvei – eller autostrada eller bilbane, som det også ble kalt av noen – på 1960-tallet, og «i 1963 ble tanken om en østlig trasé lansert for første gang.»

Videre:

«På et møte med grunneierne på Jessheim fortalte en representant for veimyndighetene at det var muligheter for en trasé øst for jernbanen mellom mellom Kløfta og Jessheim…. den østlige traseen ble lansert i to varianter: en som krysset jernbanen og gikk vest for Jessheim og den østlige traseen – som veikontoret foreslo – gikk slik: jernbanelinja over Hauermoen, vest for Stangergårdene, krysset Haugsdyvegen mellom Haug og Ullern, så skjære gjennom Langelandsfjellet, krysse riksveien like øst for Jessheim, følge jernbanen over Gystadmarka og Nordbymoen, krysse jernbanen cirka to kilometer sør for Hauerseter.»

Dette ble vedtatt, men i 1969 ble det isteden vedtatt en vestlig trasé. Det denne traseen E6 følger i dag. Motorveien sto ferdig forbi Jessheim i 1978 (se bildet).

KJØRER E6: Slik så det ut da E6 ble bygget forbi Jessheim sør i 1978. Foto: John E. Thoresen

Våren 2022

– Når snakker vi åpning og første bil på omkjøringsveien, karer?

– Vi ser for oss at det kan være en realitet i løpet av våren 2022, avhengig av hvordan prosessen flyter. Prosjekteringsfasen kommer forhåpentlig i gang i september, sier varaordføreren og de to utbyggerne.

https://jessheimpuls.no/jp/2019/04/09/slik-blir-omkjoringsveien/

 

Copyright © 2023 Jessheimpuls AS, Stort. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.