Folk
Uviss framtid for elsparkesykler i Jessheim by
Utfallet av to rettssaker i Bergen og Trondheim kan være avgjørende for framtiden for elektriske sparkesykler i Jessheim by.
Firmaet Zvipp etablerte seg med sparkesykler i Jessheim by i midten av august 2020, og nå starter evalueringsarbeidet for å se om det er liv laga for el-sparkesykler i byen vår.
Myndighetskontakt i Zvipp Andreas Strømsheim-Aamodt sier de hadde gode erfaringer med sin etablering av 34 sparkesykler i byen, og han beskriver dialogen med Ullensaker kommune og andre relevante aktører som god i forkant av – og underveis – i prosessen.
https://jessheimpuls.no/jp/2020/08/15/na-er-sparkesyklene-kommet-til-jessheim/
Økt antall
– Det som er klart er at vi vil være nødt til å øke antallet sparkesykler for at det skal være økonomi for oss å være til stede i Jessheim by, men vi har hele tiden vært opptatt av regulering i det markedet vi operer i, sier Strømsheim- Aamodt.
Mangel på regulering var den direkte årsaken til at Zvipp trakk seg ut av det som er blitt et betent marked i Oslo; mange aktører gjør at kritikken mot elektriske sparkesykler har vært formidabel over tid, og i Zvipp har de vært tydelige på at regulering er veldig viktig for at det skal være levelig for både aktører og befolkningen i de byene elektriske sparkesykler er innført.
Vil ha regulering
https://jessheimpuls.no/jp/2020/08/20/17-punkter-regulererer-bruk-av-el-sparkesykler/
– Det er to saker i rettssystemet som er spennende å følge med på med tanke på regulering og hva kommuner kan ha å si når aktører ønsker å etablere seg hos dem; både i Bergen og Trondheim er det saker som tar for seg markedsregulering eller om det er fritt fram.
– Utfallet av disse sakene vil ha mye å bety når det kommer til frislipp – som det er i Oslo – eller om kommunene som myndighet kan få mer å si, sier Strømsheim-Aamodt.
– Vi trakk oss jo ut av Oslo da vi forsto at det ikke ville bli restriksjoner eller retningslinjer, fortsetter han.
– Strid i Drammen
– Og det vil ha noe å si for hvor dere ønsker å operere?
– Vi mener at regulering er essensielt for å kunne operere i dette markedet. Overetablering og for mange aktører skaper mye turbulens og negativ oppmerksomhet. Det ser vi i Drammen nå, sier myndighetskontakten til Zvipp.
Les om tilstandene i Drammen i Dagsavisen: TRYKK HER
Les også: Elsparkesykler til utleie i Drammen femdoblet på to uker
Elektriske sparkesykler er et betent tema i mange store byer. Debatten om “forurensing” av gatebildet og henslengte sparkesykler har pågått en god stund.
– Vi trakk oss ut av Oslo da vi forsto at det ikke ville bli restriksjoner eller retningslinjer, sier Andreas Strømsheim-Aamodt, myndighetskontakt hos Zvipp, firmaet som nå er til stede med sitt konsept i Jessheim sentrum.
Lite støy
– Det var relativt lite støy rundt etableringen deres på Jessheim?
– Det er mitt inntrykk også, men det hadde nok også noe å gjøre med at vi rullet ut konseptet vårt relativt forsiktig – med 34 farkoster i hele byen deres.
– En viktig del av vår strategi at vi skal ha skånsom etablering der vi er. Vi er nødt til å ha folk, kommune og øvrig næringsliv med på laget hvis vi skal lykkes over tid. Og så er det ikke til å legge skjul på at vår bransje blir møtt med en viss skepsis når vi etablerer oss et sted. Folk har fått med seg det som foregår i de store byene, sier Strømsheim-Aamodt.
– Når vet dere mer om hvorvidt dere blir å finne i Jessheim by når snøen går?
– Evalueringen vi skal i gang med vil ta litt tid, i tillegg til at vi føler med på rettssaken i Bergen og Trondheim. Men det kan hende vi har noe å meddele i slutten av februar, avslutter Zvipps mann.