Kontakt oss

Abonnenter

Varmt løft for byens førstedame

Øyvind Mo Larsen

Publisert

den

Restaureringsarbeidet ved Herredshuset skal sørge for trappeparti med varme samt håndtering av overvann. Og nå nærmer det seg vel oppstart av gatetorg i Gotaasalleen snart også?

– Det er vedlikeholdsarbeid der vi legger inn varme i trappen samt at vi sørger for å håndtere eget overvann, sier Rolf Baardseth, leder av stiftelsen Herredshusets venner.

Det er stiftelsen som betaler for dette løftet, som etter planen skal være ferdig i mars.

VARME: Varme i trappa skal gjøre det isfritt og særdeles inviterende å ta steget inn i Herredshusets lune arne neste vinter. Det er stiftelsen Herredshusets venner som står for løftet.

Annonse

20 år

– Vi kommer også til å rehabilitere inngangsdøren og inngangspartiet, og vi ser på dette som gradvis oppgradering etter 20 år for renoveringen av hele Herredshuset, sier Baardseth.

– Inngangsdøren er sliten, og selv om vi bruker en god del penger så blir inngangspartiet visuelt likt, legger han til.

RESTAURERING: Tiden er kommet for å gjøre noe med inngangsdøren og inngangspartiet også. Det ferdige resultatet blir visuelt likt, men inngangsdøren er sliten nå, sier stiftelsens Rolf Baardseth.

Leste du teksten fra 20-årsjubileet?

En hyllest til Jessheims sjel

Tidspunktet for renoveringen er også satt i gang etter at det ble klart at det ikke blir gatevarme i forbindelse med at Gotaastorget skal se dagens lys denne våren.

– Da valgte vi å ta spaden i egne hender og sette i gang med vår plan oppe på torget, sier Baardseth.

Torg denne våren

SKISSE: Slik er gatetorget mellom Herredshuset og det gamle bankbygget skissert. Oppstart er forventet denne våren. 

Det var i desember 2024 at skisser for gatetorget i Gotaasalleen ble offentlige, og i den forbindelse sjekke Jessheimpuls status for oppstart og annet med dem som regjerer på rådhuset.

– Hva skjer nå, kommunaldirektør Erlend Eggum?

– Arbeidene med Gotaasalleen starter opp våren 2025, og jeg kan ikke på stående fot si om det blir første eller andre kvartal, sier Eggum til Jessheimpuls.

Dette er saken:

I 2023 overtok kommunen alle forpliktelser knyttet til utbyggingsavtalen og rekkefølgekrav mot et kontantbidrag fra utbygger. Kommunen er således ansvarlig for å ferdigstille torget og veien iht. kravene i utbyggingsavtalen. Det ble vurdert som mest hensiktsmessig at kommunen selv gjennomførte prosjektet, blant annet som følge av at det ble vurdert å vente med å opparbeide torget til etter at omkjøringsveien er ferdigstilt for å lette trafikksituasjonen i sentrum.

Og det er altså dette som skal gjennomføres våren 2025.

Forventningsfull

– Ordfører Ståle Lien Hansen har tydelige forventninger til det nye gatetorget på toppet av Gotaasalleen.

– Dette kommer til å bli et flott tilskudd til området og for befolkningen, til tross for at det ikke blir gatevarme der, sier Lien Hansen, som er litt lei av at dette prosjektet blir framstilt som at det ikke blir så bra som det forventes.

– Prosjektet i Gotaasalleen blir bra, bare vent og se.

– Såkalt «shared space», eller sambruk for gående, syklende og bilister?

– Ja, det blir sambruk for gående, syklende og bilister, sier Lien Hansen.

Dette er sambruk eller såkalt «shared space»:

I Norge er sambruksområder definert slik at ingen trafikantgrupper har regulert prioritert. Håndbok N100 (2019) sier følgende om sambruksområder:
  • Alle trafikantgrupper er likestilt og må tilpasse seg hverandre.
  • Sambruksområder er først og fremst et rom for opphold og byliv, og de trafikale funksjonene er tonet ned.
  • Utformingen av sambruksområder er primært uten oppdeling i gang- og kjørearealer, og uten skilt og oppmerking.
  • Ferdsel i disse områdene skjer ved samspill og interaksjon mellom trafikantene og fordrer lav fart.
  • Sambruksområder utformes på en slik måte at kjørende velger et fartsnivå på 15- 20 km/t.
  • Gaten angir ulike soner ved hjelp av variasjon i gatebelegget. Gategulvet anlegges flatt uten kantstein eller nivåforskjeller.
  • Sambruksområder er best egnet i tette byområder (sentrumsområder) der det er mange gående og syklende.

Krav for sambruksområder er ifølge N100:

  • ÅDT bør ikke overstige 4 000
  • Ingen trafikantgrupper bør være prioritert
  • Det bør være balanse i fordelingen mellom motorisert trafikk, gående og syklende
  • Parkering bør begrenses.

Kilde: Trafikksikkerhetshåndboken

Copyright © 2024 Jessheimpuls AS, Storgt. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.