Kontakt oss

Abonnenter

Vil bruke stolpejakt som Ullensaker-reklame

Avatar

Publisert

den

Drøyt 202.000 turgåere har besøkt de totalt 100 stolpene som er satt ut under Stolpejakten i Ullensaker. Kan vi bruke stolpene til mer enn folkehelse, spør Høyres Lars Vidvei.

Stolpejakten er siden starten i 2014 blitt en veldig populær aktivitet både nasjonalt og lokalt, og Terje Bråten i det lokale O-laget er lett himmelfallen når han fortelle at tett oppunder 7.000 personer har deltatt i Stolpejakten i vår kommune denne sesongen.

– Jeg hadde trodd at vi skulle få en nedgang fra i fjor, men den nedgangen er minimal, sier Bråten til Jessheimpuls.

Minimal nedgang

Han sikter til nedgangen som en følge av at det ikke lenger er koronarestriksjoner i samfunnet, og at mange benyttet stolpejakt som motivasjon til å komme seg ut.

– Men vi har 6.971 registrerte deltakere, og 365 av disse har vært innom alle 100 stolper i Ullensaker denne sesongen, sier Bråten. Det er opp mot en dobling sammenlignet 2019.

Og 202.142 stolpebesøk totalt er også en massiv økning fra 145.932 i 2019.

Opp politisk

Høyres Lars Vidvei stiller i tirsdagens kommunestyremøte et grunngitt spørsmål til ordfører Eyvind J. Schumacher. Kortversjonen er om Ullensaker kommune bruke denne populære aktiviteten i markedsføring og informasjon både til egne innbyggere og for tilreisende.

– I dag er de fleste postene markert som en stolpe, stikryss, tre osv, men det kan være en «severdighet» like i nærheten. Dette burde utnyttes mye bedre, mener Vidvei.

MER FOR ULLENSAKER: Kan stolpejakt i vår kommune brukes til å markedsføre Ullensaker i større grad, spør Høyres Lars Vidvei (t.h.). Her er han avbildet i forbindelse med behandling av skulptur ved Nordbytjernet, en installasjon som har gitt Ullensaker en viss oppmerksomhet der ute. 

Markedsføring

«Flere byer og kommuner bruker stolpejakten til markedsføring og informasjon både til egne innbyggere og for tilreisende ved å legge inn informasjon på appen ved hver post.», skriver Vidvei i sitt innsendte spørsmål. 

Og Vidvei skriver videre i sitt spørsmål:

«Vi er avhengige av et godt samarbeid med O-laget, men for å gjøre det til et optimalt produkt må kanskje også både kulturenheten og kommunikasjon og samfunnskontakt i kommunen bli mer involvert. Også Business Jessheim, utbyggere, næringsdrivende og sikkert flere andre kan være aktuelle «samarbeidspartnere.»

Folkehelse

Folkehelsekoordinator i Ullensaker kommune Grethe Frank Strand har fått med seg at spørsmålet blir stilt i kommunestyret, og hun mener det er flere gode punkter i det Lars Vidvei legger fram.

– Vi tar det i hvert fall med oss i det videre arbeidet når vi evaluerer årets jakt og planlegger neste år, sier hun til Jessheimpuls.

Fakta stolpejakt

  • Stolpejakt er en mosjonsaktivitet som kombinerer turgåing, kultur- og opplevelser i naturen.
  • Hovedsakelig er aktiviteten lokalisert til nærmiljøene, men har også spredt seg ut i mer tradisjonelt skogsterreng og i fjellet.
  • Stolpejakt arrangeres av Foreningen Stolpejakten, stiftet 20. oktober 2014 med det formål «å bidra til økt fysisk aktivitet blant folk flest over hele landet»
  • Stolpejakten er et gratis tilbud
  • Ullensaker O-lag er involvert som lokal samarbeidspartner.
  • I fjor var det på landsbasis 234.157 stolpejegere – i underkant av 7.000 av disse jaktet i Ullensaker
  • Stolpejegere foretok mer enn 17 millioner stoplebesøk på landsbasis – i overkant av 202.000 av disse var i Ullensaker
  • Er kommunen villig til å se på om dette kan være et prosjekt man er villig til å bruke noen ressurser på?

Copyright © 2023 Jessheimpuls AS, Stort. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.