Abonnenter
Klar tale om rullebanebehov
Et ekspertutvalg tror det vil bli behov for en tredje rullebane på Gardermoen etter 2024. De er ikke like sikre på det i Ullensaker kommune, og de tar til motmæle.
Formannskapet får i dag – tirsdag – en høringsuttalelse på bordet fra et ekspertutvalg, og dette utvalget er enig med Ullensaker kommune i at det kan stilles spørsmål ved Samferdselsdepartementets prosess i denne saken:
«Ullensaker kommune har over lengre tid stilt spørsmål ved prosessen som staten ved Samferdselsdepartementet har ført, og det er vi glade for at utvalget er enig i. Prosessen har ikke vært i henhold til gjeldende regelverk.»
Jessheimpuls september 2024:
Krevende
Ullensaker kommune sin holdning til denne saken er:
«Ullensaker kommune ønsket i sin tid hovedflyplassen velkommen til kommunen, og det er ingen tvil om at flyplassen har vært svært viktig for kommunens utvikling siden beslutningen ble fattet på tidlig 1990-tall. Det er heller ingen tvil om at prosessen også har vært svært krevende for berørte innbyggere, og at mange har følt seg overkjørt av storsamfunnet i den forbindelse. På denne bakgrunn er det utfordrende for mange av kommunens innbyggere at det ligger en uavklart mulig utvidelse av lufthavnen. Denne usikkerheten, som har ligget på mange innbyggere i flere tiår allerede, er krevende å håndtere. Utvalgets rapport legger opptil at denne usikkerheten vil vedvare i flere tiår til.»
Jessheimpuls november 2018:
Innspill
Det offisielle Ullensaker sine innspill til sluttrapporten er som følger:
«Ullensaker kommune støtter ikke uten videre konklusjonen i rapporten om at det vil være behov for en tredje rullebane ved Oslo lufthavn for ordinær flytrafikk, slik vi kjenner flytrafikken i dag. En tredje rullebane bør bare være aktuell dersom det i fremtiden viser seg å være behov for vertikal lufttransport eller eventuelt mindre elektriske fly, som ikke gir støy på samme måte som dagens fly.»
Og videre:
«Ullensaker kommune motsetter seg at det innføres rådighetsbegrensninger som vil gi konsekvenser for tettstedene Sand og Mogreina. Grunnlaget for å fastsette rådighetsbegrensninger utover nødvendig areal for selve rullebanen, kan ikke kommunen se at er til stede.»
Og kommunedirektørens innstilling er denne:
- Ullensaker kommune er enig med ekspertutvalget i at det snarest må utarbeides en konsekvensutredning for ulike alternativer, for en eventuell framtidig tredje rullebane ved Oslo lufthavn, i tråd med forskrift om konsekvensutredninger.
- Dersom det i framtiden skulle bli behov for en tredje rullebane må denne forbeholdes elektriske fly og vertikal lufttransport. Det legges til grunn at kommunen vil være reguleringsmyndighet for flyving i lav høyde.
- Kommunen forventer at det er direkte sammenheng mellom ulike former for belastninger på kommunens innbyggere og kompenserende virkemidler, herunder også økonomiske.
- Ullensaker kommune forventer at det ikke legges inn rådighetsbegrensninger i form av hensynssoner for en tredje rullebane, som vil begrense mulighetene for å utvikle eiendommer på Sand og i Mogreina.
- Dersom staten likevel innfører rådighetsbegrensninger, enten det gjelder arealbeslag eller hensynssoner, forventer kommunen at aktuelle eiendommer løses inn til markedspris på det tidspunkt eier ønsker.
- Kommunen forventer infrastrukturbidrag fra staten på lik linje som fra andre utbyggere.