Kontakt oss

Abonnenter

Plan for kvikkleiresikring spikret

Øyvind Mo Larsen

Publisert

den

Totalt en kilometer av Dølibekken skal sikres for erosjon etter at det i fjor sommer og høst ble dokumentert reell fare for kvikkleireskred i et område der Gardemobanen og E6 kan bli berørt.

Ullensaker kommune vedtok før jul 2023 å bruke to millioner kroner på å kartlegge kvikkleire i dette området for å følge opp en rapport utarbeidet av NGI som konkluderte med følgende:

«Det er observert større utglidninger/flak og sprekkdannelser som tyder på at terrenget er i bevegelse i nord. Dersom disse raser ut i bekken kan det føre til oppdemming av vann og videre økt vannføring i bekken når disse demningene brister. Oppdemming kan også føre til lokalt forhøyet vannhastighet, samt at bekken må finne seg nye, og kanskje mer ugunstige løp. Dette kan føre til økt erosjon i nord, men også lengre sør i bekkeløpet. Økt erosjon i bekken vil også føre til økt fare for kvikkleireskred i området.

Se utsnitt av kart lenger ned i denne teksten.

Annonse

Les hele saken fra 2023 her:

Full kvikkleire-beredskap ved E6

Statlig støtte

default

Statens vegvesen har hånden på rattet når det gjelder organiseringen av dette arbeidet, og det har vært dialog med BaneNor, som jo er ansvarlig eier av Gardermobanen.

Samferdselsdepartementet var koblet inn i saken, og beskjeden fra øverste statlig hold var krystallklar hva ansvar gjelder:

«Som eiere av kritisk infrastruktur i det berørte området, ber vi om at både Bane NOR og Statens Vegvesen følger opp denne saken i henhold til gjeldende ansvarsforhold og regelverk. Videre anbefaler vi at nødvendige risikovurderinger og eventuelle tiltak iverksettes for å sikre både stabilitet og sikkerhet langs de aktuelle strekningene. Vedlagte tekniske notat fra Norges Geotekniske Institutt (NGI) beskriver utviklingen i detalj og legger frem anbefalinger for videre tiltak. Vi oppfordrer dere til å vurdere disse anbefalingene som en del av deres oppfølging. Samferdselsdepartementet legger til grunn at Bane NOR og Statens Vegvesen har videre dialog om eventuelle nødvendige tiltak med Ullensaker kommune.»

Jessheimpuls august 2024:

Kvikkleire-refs til Bane Nor

Planen klar

Nå foreligger en rapport etter intensive undersøkelser av området høsten 2024, og konklusjonen er som følger:

«Faresonen omfatter både E6 og Gardermobanen. På bakgrunn av pågående erosjon i Dølibekken, i kombinasjon med lav beregningsmessig sikkerhet i ravineskråningene og nærhet til kritisk infrastruktur, skal det utføres erosjonssikring.»

Les hele rapporten her: Rapport Dølibekken

  • Tiltakene omfatter erosjonssikring langs et parti på 810 meter langs Dølibekken samt tilhørende sideraviner og gjenfylling av noen eksisterende utglidninger.
  • Det er i prosjektet ikke satt krav til forbedring av stabilitetsforholdene, men tiltaket skal forhindre ytterligere forverring av sikkerheten som følge av erosjon.
  • Det er prosjektert erosjonssikring som sikrer Dølibekken og sideravinene mot 200- årsflom, med 20 prosent klimapåslag.
  • Dimensjonerende vannmengde er begrenset av en kulvert som går under E6.
  • I tillegg kommer vann fra et overvannsrør fra E6 og overflate- vann fra prosjektområdet.
  • Oppfylling av stein i bekkene er kontrollert med hydrauliske beregninger for å dimensjonere nødvendige tykkelser for sikringslaget, samt nødvendige steinstørrelser.
    Om nødvendig skal det etableres såkalte tetteribber langs bekkene for å tvinge vannet opp til overflaten.

Seks utglidninger

Døde trær som blir lagt til side før etablering av erosjonssikringen skal plasseres tilbake på toppen av sidefyllingene når arbeidene avsluttes.

Det skal sikres i 10 mindre sideraviner langs Dølibekken, opp til kote +155. Resultater av grunnundersøkelser viser at kvikkleire typisk ligger opp til ca. kote +155.

Det er observert seks mindre utglidninger langs Dølibekken som også skal sikres. Her skal utglidningene gjenfylles, med en helning tilsvarende omkringliggende terreng.

Arbeidet er foreløpig ikke startet opp, men dette er som nevnt planen:

«Det er kvikkleiresone i området og NGI har i 2024 dokumentert tiltakende erosjon i bekken. Dette øker faren for et mulig områdeskred som potensielt kan ramme E6 og Gardemobanen. På bakgrunn av dette ønsker Statens vegvesen å gjennomføre erosjonssikring i området, ved å heve bunnen i bekken. Totalt skal omtrent 1.000 meter erosjonssikres. Bunnhevingen skal utføres ved å legge ut et omtrent 1.5 meter tykt sikringslag av stein i bunnen av bekken og oppover langs sidene for å plastre skråningene.»

 

Copyright © 2024 Jessheimpuls AS, Storgt. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.