Kontakt oss

Abonnenter

Spadestikk på stasjonen i 2028

Øyvind Mo Larsen

Publisert

den

Den mye omtalte overgangen som skal binde Sagabyen og resten av sentrum sammen ved Jessheim stasjon, skal etter planen påbegynnes i 2028.

Det graves på Rådhusplassen i disse dager, og vi kan etter planen innvie den nye festplassen på selveste 17. mai i 2026.

Underjordisk parkering og et påbygg på Fakkelsenteret er også en del av det omfattende arbeidet som i dag foregår midt i hjertet av Jessheim.

Byplanen

I forrige uke vedtok formannskapet at det er byplanen som har prioritet når det kommer til å få ferdig planer som omfatter andre steder i sentrum.

Annonse

Det er nemlig sånn at planer for stasjonsområdet og rådhustomten også har vært på agendaen gjennom flere år, uten at det er fattet vedtak om hva som skal skje i de respektive områdene.

– Det går ikke akkurat i rakettfart å planlegge sammen med BaneNor, så vi konsentrerer oss om byplanen, sa Høyres Willy Kvilten da saken om hva som skal prioriteres av planer var oppe politisk denne uka.

Byplanen har vært ute på høring, og det er ventet at revidert forslag av den planen kan komme på politikernes bord ved påsketider.

Overgang

Hva så med stasjonsområdet og den lenge varslede overgangen som skal binde Sagabyen og sentrum sammen?

– BaneNor sikter mot at vårt forslag til reguleringsplan for tiltak på Jessheim stasjon oversendes Ullensaker kommune i løpet av andre halvår nå i 2025, og etter behandling og offentlig ettersyn (høring), så håper vi at planen kan vedtas av kommunen i løpet av 2026, sier senior kommunikasjonsrådgiver hos BaneNor Olav Nordli til Jessheimpuls.

– Hva skjer videre?

– Det skal utarbeides en byggeplan og et kontraktsgrunnlag, sik at vi kan knytte til oss en entreprenør og stikke spaden i jorda i 2028, sier Nordli.

Arkitektkonkurranse

 

Det begynner å bli lenge siden drømmen – og visualiseringen – av et krysningpunkt ved Jessheim stasjon var oppe til diskusjon. Det ble sågar arrangert en arkitektkonkurranse der flere leverte inn det som må sies å være spenstige bidrag.

Hovedbildet til denne teksten er ett av forslagene som ble sendt inn til den nevnte arkitektkonkurransen tilbake i 2013, uten at det er bestemt at vinnerenforslaget av konkurransen skal realiseres – selv om det ikke var gratis å arrangere konkurransen.

Det er ikke oppgitt hvor mye en overgang – for det er politisk bestemt at det blir overgang – kommer til å koste.

Dette forslaget vant arkitektkonkurransen i 2013. Vi Bane Nor går for noe sånt?

Dette er kriteriene juryen mente var viktige å vektlegge i konkurransen tilbake i 2013:

  •  Byutvikling er det mest sentrale i konkurranseoppgaven. Tverrforbindelsen skal bidra til at jernbanen ikke skal oppleves som en barriere mellom bysiden og Dampsagområdet.
    • Et solid og robust konsept som kan bearbeides og tilpasset både dagens situasjon og foreliggende- og fremtidige planer er viktig
    • Stasjonsområdet skal være et fremtidig knutepunkt. Utkastet som velges må kunne løse behovene til både buss, tog og taxi i et fremtidig perspektiv
    • At fremtidig bebyggelse kan kobles til tverrforbindelsen vil være positivt
    • Sosial trygghet i tverrforbindelsen og på stasjonsområdet 
    • Viktig med tilgjengelighet og trinnfri tverrforbindelsen også for syklende
    • Utkast med arkitektonisk egenkarakter og som peker mot fremtiden er positivt

Les hele dokumentet fra konkurransen i 2013 her: Arkitektkonkurranse 2013

Copyright © 2024 Jessheimpuls AS, Storgt. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.