Kontakt oss

Abonnenter

Ensidig skjebnefellesskap?

Avatar

Publisert

den

Avinor bruker uttrykket «skjebnefellesskap» om forholdet til lokalsamfunnet rundt hovedflyplassen. Men hvor godt er egentlig samarbeid og kommunikasjon mellom kommunen og Avinor?

Representanter fra Avinor – kommunikasjonssjefen og sjef for eiendom og kommersiell virksomhet – var nylig i kommunestyret og redegjorde for «rikets tilstand» innenfor flyplassgjerdet.

Stikkord om det er:

  • Mest punktlige flyplass i Europa i 2022
  • Inntekter var 6 milliarder kroner
  • Resultat var 3 milliarder kroner
  • 13.000 jobber og drifter flyplassen
  • Avinor mener at for hver ansatt på flyplassen så er det skapt en arbeidsplass lokalt
  • Flytrafikken ligger 15-20 prosent under normalen fra 2019, og det er fortsatt krevende å drive flyvirksomhet
  • Sommeren 2023 ser bra ut med tanke på booking av flybilletter
  • Det er mer usikkerhet forbundet med hvordan høst og vinter blir med tanke på booking av flybilletter

Tredje rullebane

Avinors representanter ble rundere og rundere i formuleringene jo mer det ble snakket om praktiske ting som foringer – eller skaper distanse – mellom hovedflyplass og kommune.

Som for eksempel utredninger og framtidig behov for tredje rullebane, noe Ullensakers politiske miljø enstemmig har stilt seg bak at ikke skjer på deres vakt.

I 2018 leide Ullensaker kommune inn et advokatfirma for å se på lokalisering av tredje rulle bane. Konklusjonen var klokkeklar etter utredningen:

«Ullensaker kommune og innleid advokatfirma konkluderer med lovløse tilstander i prosessen fram mot lokalisering av tredje rullebane.»

Les teksten fra 2018 her:

Lovløst om tredje rullebane?

Båndlegging

Avinor skal ta stilling til båndlegging av arealer rundt flyplassen for framtidig utvikling, men de er tydelige på at det ikke er de som skal bygge noe. Avinor skal kun ta stilling til båndlegging.

Regjering og storting avgjør eventuell bygging, var beskjeden fra Avinor.

Samferdselsdepartementet har bestilt en ny utredning rundt lokalisering av tredje rullebane

Dette skrev Jessheimpuls om den saken i november 2022:

Tredje rullebane skrotes?

Alt det ovenstående illustrerer at Avinor – og statlige organer – jobber ufortrødent videre med mulig lokalisering av rulle bane samt båndlegging, noe som i særdeles klare ordlag og bokstaver er formidlet fra et samlet Ullensaker at ikke er ønsket her oppe.

Skjebnefellesskap

Det er i nærings- og eiendomsutvikling i framtiden at Avinors folk tok i bruk utrykket «skjebnefellesskap», og det er et ønske fra Avinor å bli mer konkret i samarbeidet mellom lufthavn og nabokommuner.

Det ble tatt en spørsmålsrunde i kommunestyret, der hvert parti fikk stille ett spørsmål til flyplassens utsendte:

– Vi skal ikke avgi arealer til tredje rullebane, vi er enige om det i Ullensaker, sa Senterpartiets Astrid Solberg, som gjerne ville høre argumenter for et behov for tredje rullebane.

– Prognoser forbi 2024 viser økt flytrafikk, og vi vi nå maks kapasitet på et tidspunkt. I framtiden får vi elektriske fly. De vil være mindre, og det vil bli flere avganger og landinger på grunn av det.

Mindre sponsing

– Dere snakker om partnerskap lokalt, men dere får ikke så mye skryt lokalt. Hvor mye bidrar dere inn med midler og annet til idrett og kultur, var spørsmålet fra Fremskrittspartiets Ståle Lien Hansen.

– Sponsorbudsjettet er krympet de siste årene, var erkjennelsen fra Avinor, uten at de gikk i konkret detalj om penger brukt på sponsing lokalt.

Dette skrev Jessheimpuls om flyplassens bidrag til lokalsamfunnet i anledning at Gardermoen rundet 20 år som hovedflyplass:

Luft under vingene litt raskere

Fagskole

Arbeiderpartiets Lars Fjærli Hjetland lurte på hvordan Avinor kan bidra postitivt i forsøket på å få en fagskole til Ullensaker.

– Vi kan skaffe kontakt med relevante miljøer, og tilgang til utviklingsmiljøer må jo være interessant for en fagskole, var svaret.

– Hva kan Jessheim få fra dere. Hva kan dere bidra med til utviklingen, var spørsmålet fra Høyres Willy Kvilten.

– Som et knutepunkt for kommunikasjon gjør vi det mulig for lokalsamfunnet rundt å koble seg på med tog og buss fra Gardermoen. Ellers har vi kontaktnett i vår bransje, og det gjør det mulig for knoppskyting lokalt.

Konklusjonen

Konklusjonen etter orientering og spørsmålsrunde er at kommunikasjonen mellom kommune og flyplass må opprettholdes, men at det ved mer konkret og presis dialog kan være rom for å utnyttet dette «skjebnefellesskapet» i enda større grad, være seg med å skaffe plasser til lærlinger, jobbe for å benytte seg av lokale entreprenører i enda større grad, synlighet i form av sponsormidler og annet engasjement i lokalmiljøet og bidra til at Ullensaker står styrket i jakten på en fagskole.

 

Copyright © 2023 Jessheimpuls AS, Stort. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.