Abonnenter
Miljøgate i det blå?
En planlagt miljøgate – eller bygate – ved innkjøringen til Jessheim risikerer å falle ut av prioriteringslista til fylkeskommunen. Ullensaker-politikernes ønsker er ikke i tråd med hvordan fylket tenker.
Det er i et brev til Ullensaker kommune at fylket responderer på et vedtak som formannskapet fattet i midten av desember 2024. De fem punktene i vedtaket er i ikke i samsvar med det fylket planlegger på den 560 meter lange strekningen som strekker seg fra fra Teisengården til Jessheimkrysset.
Vedtaket ble fattet med 6 borgerlige mot 5 rødgrønne stemmer.
Det 560 meter lange prosjektet beskrives slik:
“Strekningen planlegges med tosidig sykkeltilbud (jf. Byplan Jessheim, 2014) og oppgraderer forholdene for myke trafikanter generelt. Grøntrabatter med trær planlegges der det er mulig. Dagens rundkjøring ved Gotaasalleen skal ombygges til kryss, som vil ta mindre plass og forbedre forholdene for myke trafikanter. Strekningen vil utformes som bygate der syklende, gående og byliv blir prioritert.”
BEHOLDE: Et flertall i formannskapet ønsker å beholde denne rundkjøringen i bunnen av Gotaasalleen. Fylket vil bytte den med et kryss fordi en rundkjøring er for plasskrevende ut fra fylkets planer.
Vedtaket
Dette er vedtaket fra formannskapet:
• Rundkjøring i krysset Trondheimsvegen og Gotaasalleen videreføres som i dag
• Gatetverrsnittet i hele vegløpet gjøres så smalt som mulig for å begrense inngrep på eiendommer langs strekningen
• Byggegrense satt i reguleringsplan for K2 legges til grunn og må være lik også for Bjørk og Fredheim, Teisengården, og tilsvarende må forhold ved andre tidligere ferdigregulerte områder sikres
• Fartsgrense må settes til 40 km/t
• Nye grønne vegetasjonsfelt må ikke bli for dominerende, og det må ikke gå på
bekostning av vegtrafikkens funksjonalitet
Svaret fra Akershus fylkeskommune er som følger:
«Akershus fylkeskommune har stor forståelse og ønske fra politisk nivå om å påvirke utviklingen i kommunen. Fylkeskommunen har også et ønske om å bidra til en god utvikling av Jessheim sentrum til det beste for innbyggerne.»
– Utfordringer
Og videre:
«Vi har utfordringer med å se at det er mulig å både opprettholde veien som i dag og gi et bedre tilbud for gående og syklende og sikre nødvendig overvannshåndtering innenfor et prosjekt innenfor et gatetverrsnitt som er mindre enn det vi har lagt til grunn. Vår vurdering er at det er en svært omfattende omprosjektering og endring av planene som må til for å ivareta vedtakspunktene. Dette er i praksis et annet prosjekt enn det vi har jobbet med de siste årene.»
Og til slutt:
«Dersom Ullensaker kommune fortsatt ikke ønsker å vedta forslaget til reguleringsplan slik det er foreslått, må fylkeskommunen se på prosjektet på nytt og vurdere det opp mot vedtatte mål i Handlingsprogrammet for Samferdsel 2025-2028. Det er dermed ikke sikkert at prosjektet vil bli prioritert.»
Inviterer på kaffe
– Vi tenker først og fremst på det som gagner Jessheim, og jeg tar gjerne en kopp kaffe og en 560 meter lang spasertur med fylkets representanter igjen, sier ordfører Ståle Lien Hansen om brevet fra fylket.
– Det vil ikke være spesielt gunstig – rent trafikalt – å fjerne rundkjøringen i bånn av Gotaasalleen, mener Lien Hansen, som tror og håper at det blir en ordning som både fylket og ullsokningene kan leve med langs Trondheimsvegen.