Kontakt oss

Åpen for alle

Nå er overgangen låst og stengt

Øyvind Mo Larsen

Publisert

den

Mandag formiddag stengte statssekretær Cecilie K. Kroglund formelt planovergangen ved Nordby stasjon. Tutingen fra passerende tog opphører i mai.

En høytidelig markering symboliserete en ny tid uten lys, lyd, bommer og skilt for gående og syklende ved Nordby stasjon, en av landets mest risikofylte planoverganger når det kommer til antall rapporterte hendelser som Bane NOR anser å være farlige.

– Men nå er det slutt, og jeg er glad for å kunne stenge overgangen formelt – men minst like glad for at barn fra den lokale barnehagen formelt skal åpne den nye undergangen, sa statssekretær Kroglund til de frammøtte.

Etter tiår på risikotoppen, er planovergangen på Nordby nå historie, og Bane NOR melder at jernbanen endelig kan krysses her uten at du må forholde deg til lys, lyd, bommer og skilt.

Annonse

Når undergangen på Nordby tas i bruk, så er det et viktig steg på veien mot Bane NOR sin langsiktige målsetting om å fjerne alle planoverganger på jernbanen.

På 1950-tallet var det nærme 10.000 planoverganger, som i en eller annen grad var i bruk, på det norske jernbanenettet. I dag gjenstår det i overkant av 1.600 planoverganger på jernbanestrekninger med togtrafikk.

Tatt tid

Tidligere ordfører Harald Espelund (Frp) var invitert, og han sa i sin tale at ting tar tid i politikken.

– Vi begynte med arbeidet for å stenge og flytte Nordby stasjon tilbake i 2009, så det er ikke alt i politikken som går like raskt, sa Espelund i sin hilsen til politikere og frammøtte mandag formiddag.

Fire ordførere

Ordfører Ståle Lien Hansen var selv ikke til stede under seansen, men han sier til Jessheimpuls at dette er en gledens dag for Ullensaker.

– Å fjerne en risikofylt planovergang og samtidig sikre en trygg og god løsning for myke trafikanter, er en stor seier for både trafikksikkerheten og bokvaliteten i området.

Ordfører Lien Hansen er den fjerde sittende ordfører i den tiden planovergangen har vært politisk tema i Ullensaker (Harald Espelund, Tom Staahle, Eyvind J. Schumacher er de andre), og han sier det var fint at nettopp Espelund representerte kommunen ved denne anledningen.

– Det var under Espelunds tid som ordfører at arbeidet med å stenge veien startet. Det er flott og symbolsk at han fikk være til stede på våre vegne i dag, sier Lien Hansen.

Tidkrevende

Bane NOR arbeider for at ingen skal omkomme eller bli skadet på jernbanen, og vi ønsker på sikt å fjerne alle planoverganger.

Men det er et tidkrevende og kostbart arbeid, og det er derfor viktig at alle følger lys, lyd, skilter og respekterer bommen, stresset Bane NOR sine representanter i sitt budskap ut til folk.

Fakta planoverganger

• Det er 2.907 planoverganger på jernbanen i Norge, hvorav 1.838 er i drift.
• Av disse ligger 1.586 på strekninger med regulær togtrafikk, hvorav 356 er utstyrt med veisikringsanlegg og 1.230 er uten veisikringsanlegg.
• I 2024 ble det lagt ned 122 planoverganger.
• Siden 2006 har det ikke vært lov til å opprette nye planoverganger på det norske jernbanenettet.

Copyright © 2024 Jessheimpuls AS, Storgt. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.