Kontakt oss

Folk

Platesjappa til Jessheim

Avatar

Publisert

Frode Anderssen gleder seg vilt til Platesjappa Jessheim åpner døren mot slutten av mars. Platesjappa tar over lokalene til Platekompaniet.

– Dette ser vi fram til, sier Frode Anderssen og ser seg rundt i lokalet som nå bytter driver.

– Jeg har lagt merke til det Jessheim har fått til på musikkfronten med Kulturbanken, og vi trengte ikke lang betenkningstid da vi ble forespurt om å komme hit med vårt konsept, sier Anderssen, som startet Platesjappa i Lillestrøm for fem år siden. Den gang ble musikkentusiasmen til nevnte Frode, Jan Krogh og Rune Anderssen møtt med en viss skepsis, men i løpet av fem år har skepsisen gått over til entusiasme blant musikkinteresserte romerikinger.

– Vinden har nok snudd hos skeptikerne fra den gang, sier Anderssen.

Musikkentusiasme

– Samme konsept som dere har i Lillestrøm?

– Entusiasme og musikkinteresse vil være til stede i fullt monn, smiler Frode.

– Men her på Jessheim – i og med at beliggenheten blir inne på storsenteret – så blir det nok noe mer “mainstream” utvalg i hyllene for at vi også skal kunne imøtekomme de kundene som svinger innom for å handle musikk. I Lillestrøm har vi kundene som er særdeles interessert i musikk samt noen andre. Felles for kundene i Lillestrøm er at de oppsøker oss. På Jessheim må vi legge til rette for at drop-in-kundene kan finne noe av interesse.

– Men musikkinteresserte folk kommer også til å finne det de leter etter hos oss på Jessheim. Alternativt så skaffer vi det, forsikrer Frode.

Ned i størrelse

Selve butikken blir omtrent halvparten av størrelsen til dagens Platekompaniet, og utvalget blir mellom 6.000 og 8.000 vinylplater, cd-er, et utvalg instrumenter og tilbehør som strenger og trommestikker.

– Og det blir brukt vinyl og brukte cd-er på Jessheim, forsikrer Anderssen.

– Platebutikken Big Dipper i Oslo kjører slippkonserten med diverse artister. Det samme har dere gjort i Lillestrøm. Sjanse for noe sånt på Jessheim?

– Vi drømmer om å få på plass en liten scene der vi kan ha såkalte “in house-konserter” med artister som er plateaktuelle. Men dette er detaljer vi ikke har snakket om. Men så har dere jo Kulturbanken noen meter unna platebutikken, så vi ser flere muligheter på sikt, sier Anderssen.

– Viktig for byen

– Hvorfor er det viktig å ha platebutikk i byen, Tore Kværner?

– Jeg tror det er bra at et sted har spesialbutikker, og Platesjappa bringer med seg kunnskap, engasjement og entusiasme inn i lokalene, sier Kværner, som selv har drevet platebutikk på Jessheim i sine yngre dager.

– For vår del har Platesjappa i Lillestrøm handlet mye om idealisme og interesse for musikk. Det ligger i bånn for det vi gjør. Og det er musikk som er fellesnevneren for det utvalget vi har, selv om vi også har topp 10 av dvd-er og Blue-ray i vareutvalget vårt, i tillegg til en del musikkfilmer, sier Anderssen.

Salget øker

Men det er først og fremst musikk – eller musikkrelaterte varer – du er på jakt etter når du kommer inn i Platesjappa, og det er vi bevisste på.

– Den fysiske musikken er altså ikke død?

– Cd-salget er faktisk på oppadgående, og vi ser at stadig yngre mennesker handler vinyl. Og det er selvsagt gledelig, smiler Anderssen.

– Det var mange som spådde bøkenes død da e-bøker ble lansert for noen år siden. Det slo ikke helt til det heller, sier Kværner.

Platekompaniet stenger dørene i dag – 28. februar – og Platesjappa Jessheim jobber for å åpne dørene i løpet av en måneds tid.

Nye butikker

– Det er også andre butikker på vei inn i storsenteret?

– Det stemmer. Klesbutikken Zavanna – en butikk for voksne kvinner – åpnet for kort tid siden, og det er like rundt hjørnet at Kaos åpner dørene her hos oss, sier Kværner.

– Men Kaos har kontroll?

– Absolutt, og her snakker vi om herrekonfeksjon der klær til fest, konfirmasjon, bryllup eller en vanlig dag på jobben er segmentet deres. Du kan si at de går inn og fyller noe av det behovet Follestad hadde tidligere, sier Kværner.

Copyright © 2023 Jessheimpuls AS, Stort. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.