Kontakt oss

Abonnenter

Nå kommer Gotaastorget

Avatar

Publisert

den

Nå kommer den politiske saken om opparbeidelse av torg på toppen av Gotaasalleen. Det legges ikke opp til gatevarme, og oppstart er tenkt nå omkjøringsveien åpner. 

Gotaastorget har vært gjenstand for mye diskusjon og debatt de siste årene, og hele diskusjonen kulminerte med at Ullensaker kommune i 2023 lot Stor-Oslo Eiendom kjøpe seg ut av forpliktelsene om å opparbeide torget ved å betale 10 millioner kroner.

Men nå kommer saken der endelige planer for opparbeidelse blir presentert. Prislappen er anslått til 10 millioner kroner, et beløp ingen i politikken trodde på da de vedtok å la Stor-Oslo Eiendom kjøpe seg ut av avtalen.

Leste du denne fra mai 2023?

Sa ja til penger – vet det sprekker

Dropper gatevarme

Gatevarme i dette området har også vært diskutert i politikken, og det var rørende enighet politisk at gatevarme skulle være en del av prosjektet, noe Egil Nyhus fanget opp i Jessheim-stripa da saken var oppe.

Nylig ble det imidlertid vedtatt politisk at pengene til gatevarme i Gotaasalleen overføres til prosjektet Rådhusplassen isteden. Dette ble vedtatt mot det rødgrønne mindretallets stemmer, og der står saken nå.

Sak på sak om Gotaasalleen

Endringer underveis

Siden planen ble behandlet i 2022 er det gjort vesentlige endringer i torgprosjektet:

  • Designet er forenklet, og det framhever torget og Herredshuset
  • Nytt design og retninger gjør det enkelt å lese kjørelinjer og ganglinjer
  • Torget skal bestå av EN plass med gjennomgående gategulv, uten markering av kjørelinjene. Torget er litt opphevet, tilsvarende midtfeltet i Storgata.
  • Størrelsen er redusert noe slik at svingbevegelsene inn til Herredshuset og den eldste Gotaasgården kommer utenfor torget. Dette gjør det tryggere å være fotgjenger.
  • Materialbruk torg: Storgatestein.
  • Materialbruk ganglinjer: Granittheller.
  • Materialbruk for markering av ytterkanter og viktige linjer: Platekantstein.
  • Det forutsettes at området stenges for gjennomgangstrafikk.
  • All trafikk må skje på myke trafikanters premisser. Det er mulig å komme fram med lastebil, men før trærne blir litt større vil disse måtte kjøre lengre unna midten på torget.
  • For å sikre rettsvernet til fotgjengere må torget skiltes som f eks gatetun med P forbudt.
  • Forslaget til løsning for overvann forutsetter at det IKKE etableres gatevarme på torget. Dette anbefales av hensyn til kostnader og bærekraft.
  • Dersom det er ønske om gatevarme kan vist utforming bygges, men overvannet må da ledes til sluk i stedet for til regnbed. Dette på grunn av at man ikke kan legge gatevarme under grøntarealer og trær.
  • God plass til uteservering, opphold og myldring og «limo-plass» foran Herredshuset
  • Lekeskulpturen utgår.
  • På grunn av krav til fallunderlag vil den ta stor plass, og med hensyn til sikkerhet må den plasseres i ytterkanten av området.
  • Reguleringsbestemmelsene åpner for at lekeskulptur kan erstattes med en skulptur. Dette er det mulig å implementere i den foreslåtte utformingen av torget, og en plassering er foreslått.

Entreprenøren beskriver

Slik beskriver Nordby Maskin sitt forslag til torg i Gotaasalleen:

«Forslaget til utforming av Gotaas torg viser et åpent torg med linjer som tar opp både Herredshusets og bankbyggets linjer, samt at det dannes en åpen akse mellom disse byggene. Designet ivaretar alle ganglinjer på en god og trygg måte, uten at det er nødvendig med ledelinjer. På midten av torget foreslås det planting av noen store trær, samt noen flere, litt spredte trær. Store trær skal være oppstammet og på sikt danne et tak over plassen, noe tilsvarende som det eksisterende lønnetreet gjør nå. Under trærne sentralt på torget vil det etableres et større jordvolum, slik at trærne vokser bra.»

Det har vært jobbet med fire mulige løsninger, noe vi ser i denne bildekarusellen:

Belegg, ganglinjer og universell utforming:

«Gategulvet på torget vil bestå av storgatestein. Dette er et belegg som tåler kjøring. For at det skal være trygt og enkelt framkommelig for rullende etableres det ganglinjer med granittheller, med en følbar, 2 cm høy viskant ned mot resten av torget. Det må også etableres en kontrastlinje, f eks kan granitthellene være mørke. Dette bygges i de sentrale ganglinjene, men også fram til sitteplasser og på kryss og tvers over torget. Der ganglinjer krysser kjørelinjer vil belegget bestå av storgatestein. For at det skal være enkelt å rulle der legges det ned to stk platekantstein i belegget, med innbyrdes avstand slik at både rullestoler og barnevogner kan kjøre der.»

ANBEFALES: Dette er forslaget entreprenøren og administrasjonen går for på toppen av Gotaasalleen. Nå skal politikken si sitt. Tegning: Nordby Maskin

Kommunedirektøren

Hva sier så administrasjonen om forslaget som ligger til behandling?

Jo, dette:

«Kommunen har gjennom den reviderte utbyggingsavtalen påtatt seg forpliktelsene til å opparbeide torg/gatetun og vei. Det fremlagte forslaget har hensyntatt de ulike interessene og vil gi et byrom med de kvalitetene som reguleringsplan og utbyggingsavtalen krever. Utformingen er forankret i kommunens fagmiljøer for teknisk drift. Torget vil knytte sammen Herredshuset og Bankbygget på en naturlig måte, og utgjøre en attraktiv plass med gode kvaliteter for opphold og myke trafikanter.»

Politikken går i gang med behandlingen av saken allerede denne uka, i hovedutvalget for teknisk, idrett og kultur. Så skal den til formannskapet, før det endelige vedtaket fattes i kommunestyret.

Det nærmer seg ferdigstillelse av omkjøringsveien også, men noen eksakt dato er foreløpig ikke gitt for åpning av Ole Korslunds veg.

Copyright © 2023 Jessheimpuls AS, Stort. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.