Kontakt oss

Byutvikling

Endrer praksis for å informere bedre

Avatar

Publisert

Ullensaker kommune tar en fot i bakken for parkeringshåndhevingen flere steder. En informasjonskampanje er i emning, og det jobbes med tydeligere parkeringsforhold i Storgata.

– Vi ser at det kunne ha vært informert bedre i forkant av parkeringskontroll flere steder, og som følge av det har vi bestemt at vi tar tre områder i området idrettsparken og Kverndalsvegen ut av ordningen en perioden, sier Erlend Eggum, leder av enheten for vann, avløp, renovasjon og vei (Varv).

– Skiltene ble tatt ned mandag morgen, og vi kommer til å refundere gebyrene (38 i tallet) som er gitt i dette området fra skiltene kom opp og til nå, sier Eggum.

Balanse

Enhetsleder Eggum har vært i jobben i halvannen måned, og han sier at det nå handler om å finne en balanse mellom informasjon og håndheving av parkeringsordningen som ble politisk vedtatt etablert i 2019.

– Vi ser at vi kunne ha informert bedre, og derfor tar vi noen grep rundt informasjon ut til befolkningen nå, sier Eggum.

Eggum skisserer følgende grep for at parkeringsordningen skal bli mer oversiktlig og forståelig for folk:

  • Informasjonskampanje for å løfte fram ordningen med urskive.

– Det har vært ordning med urskive siden oktober, men vi er i prosess med å kjøpe inn 10.000 urskiver som kommer til å bli delt ut og gjort mer tilgjengelig, sier Eggum.

– Og i den forbindelse fokuserer vi fram mot sommeren mer på veiledning enn håndheving i de områdene si Ullensaker som har ordning med urskive.

– Vi skal i tillegg i møte med idrettsrådet for å se om vi kan få til et samarbeid om utdeling av urskiver, sier Eggum.

Storgata

Storgata i Jessheim by skal også under lupen når det kommer til det rent praktiske rundt parkering.

– Vi kommer til å se på muligheter for å få på plass to parkeringsautomater til i Storgata – en ved Kaffebrenneriet og en ved Peppe’s Pizza – for å gjøre parkering mer oversiktlig, sier Eggum.

– Vi kommer også til å se på skiltingen i Storgata.

Følg med

Men – og dette er et vesentlig poeng – folk oppfordres til å lese skilter for å vite hva som gjelder de forskjellige steder der det er parkeringsordning.

– Vi kunne helt klart ha informert bedre, men jeg håper folk kommer ordningen i møte ved å lese seg opp på hva skiltene faktisk formidler, sier Eggum.

Ullensaker kommunes folk opplever at det er to feil folk gjør:

  • En del tar sjansen og parkerer der de vet det kan vanke bot
  • Litt for mange velger feil stedsangivelse i appen når de betaler med den

– Den blå prikken i appen må være akkurat der bilen står, for det er to eller tre private plasser som ikke er gateparkering, og de har ikke våre betjenter noe med å gjøre, sier Eggum.

Veilede

– Det vi egentlig ser nå er en slags oppmykning?

– Vi tar konsekvensen av at vi ikke har informert og formidlet denne ordningen godt nok ut. Det ønsker vi å gjøre noe med, og i tiden som kommer vil vi fokusere mer på veiledning og informasjon enn vi muligens har gjort tidligere.

– Det handler som sagt om å finne en balanse i dette, og det håper jeg vi kan få til ved å ta ett steg tilbake for å informere ordningen bedre ut, avslutter Eggum.

 

Copyright © 2023 Jessheimpuls AS, Stort. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.