Kontakt oss

Byutvikling

Har du en visjon for Jessheim i ermet?

Publisert

HELGEPULS/KOMMENTAR

Et ambisiøst søk etter ny visjon og slagord for Jessheim by tok aldri av og landet med et brak før sommeren. Hva gikk egentlig galt?

Det nærmer seg tre år siden Jessheimpuls skrev om jakten på visjoner og slagord for byen Jessheim og kommunen Ullensaker for første gang.

Daværende visjon – vekstkommunen – tilgjengelig, attraktiv og handlekraftig – pekte mer på behovet for vekst og ikke behovet for kvalitet.

Se på oss selv

Det var daværende rådmann Rune Hallingstad som løftet spørsmålet opp i dagen i den aller første perspektivmeldingen i Ullensakers historie:

“Visjonen peker i sin helhet i retning av vekst og ikke i retning av kvalitet. Bør visjonen ta opp i seg kvalitetsdimensjonen?” 

Og videre:

“Visjonen peker ifølge administrasjonen i stor grad ut av kommunen –  mot å tiltrekke oss nye innbyggere og næringsliv.

Bør vi i større grad peke på egne innbyggere og næringsliv i visjonsformuleringen, altså på opplevelsen av å tilhøre og bo i Ullensaker kommune?”

Innleide urbanister

SOMMERTIDER: De eksterne firmaet Rodeo Arkitekter jobbet sommeren 2018 med å kartlegge Jessheim som sted samt leite etter potensialet for byen. Det er i ettertid grunn til å spørre om vi fikk spesielt mye valuta for pengene…

Byrået Rodeo Arkitekter ble leid for å komme på sporet av en ny visjon for Jessheim og Ullensaker.

De færreste har fått med seg slagordene:

  • Ullensaker – Mulighetslandet
  • Jessheim – Romeriksbyen

Det har heller ikke vært til mye hjelp at våre folkevalgte omtaler Jessheim i helt andre vendinger enn det de selv har vedtatt, bare for å ha nevnt det.

Nullstiller

I det siste politiske møtet før sommeren ble det vedtatt å skrote det som er vedtatt av visjon og slagord.

Det er nå snakk om nullstilling for å begynne å jakte på noe vi – folket, byråkratene og de folkevalgte – kan samles om i et forsøk på felles løft for byen og kommunen?

Hva gikk galt i jakten på en visjon spurte vi innledningsvis i denne teksten. Det er ikke godt å si.

Overfladisk?

Personlig lurer jeg på om jobben de innleide visjonærer gjorde ble for overfladisk.

Jeg tror ikke de kom nærmere kjernen av hva Jessheim var, er og er i ferd med å bli. Det må være lov å stille spørsmålet om Rodeo Arkiktekter intervjuet feil folk i prosessen sin. Eller, de intervjuet ikke et tverrsnitt av folk som bor her – de som har flyttet hit, de som har bodd her hele livet og de som driver næring her.

Ny jakt

Nå skal jakten på visjoner og slagord gjenopptas, så får vi se om vi klarer å komme på sporet av hvem vi er og hvor vi skal.

Om vi kollektivt bryr oss? Vi bør i hvert fall det, for dette handler om å samles om noe vi kan bygge en felles stolthet og tilhørighet på.

En visjon tar gjerne opp i seg:

  • En visjon er ment å gi tro på framtiden i form av å motivere og bidra til å øke ambisjonsnivået
  • En visjon skal gi oss noe å strekke oss etter
  • En visjon skal gjerne være en ønskesituasjon
  • En visjon er ikke det samme som et slagord
  • En visjon bygger videre på en identitet og framhever særegenheten til et sted
  • En visjon skal vekke følelser for “oss”

BYVÅPEN: I Halden har de slagordet “Gud med oss” i kommunevåpen og på kumlokkene sine. 

Det skal bli spennende å se om det er mulig å samle seg om noe vi kan stille oss bak alle sammen. Og det skal bli spennende å se hvordan løpet blir lagt opp.

Prøve sjøl?

Det eneste vi vet er at det ble brukt en god del kroner på Rodeo Arkitekters forsøk på å lande en visjon – noe de ikke klarte her i vår by eller i Fredrikstad i 2017.

  • De innleide urbanistene forslo følgende for Frerikdstad: Elvebyen Fredrikstad: Kreativ, raus og ille vakker
  • Fredrikstad har isteden kommet opp med sin egen visjon (som tar opp i seg et slagord): Fredrikstad – den lille verdensbyen

Argumentet er at Fredrikstad må ta vare på det lille (som i nærheten og rausheten) og verdensby (som i utadvendt, urban og mangfoldig med internasjonal kontakt). Verdensbyen spiller også på Fredrikstad sin historie som havneby der skuter fra hele verden har kommet til og reist fra igjen.

Kanskje vi rett og slett skulle gjøre et forsøk sjøl, vi som bor her, vi som kjenner byen og vi som bryr oss om byen der vi lever og bor?

Har vi ikke en del kreative hoder blant oss da?

Andre byers visjoner

FRAMOVERLENT: Helsingborg har synliggjort sin visjon/slagord slik.

Jessheimpuls ble tidligere i høst utfordret av Østlandssendingen på hva som kan sies om Jessheim som et motsvar til gamle myter og fordommer.

I den regntunge morgenen skjøt vi fra hofta og sa: Stopp på Jessheim og bli overraska!

Ingen visjon eller slagord, men bedre enn “tilgjengelig, attraktiv og handlekraftig”?

HØR: Østlandssendingen sin sending fra Jessheim

Her er andre byers visjoner og slagord, som forhåpentlig kan sette våre tanker og kreativitet i rett modus med tanke på det som kommer her hos oss:

  1. Drammen – bærekraftig byvekst med høy kompetanse og høy livskvalitet samt Drammen – større, smartere og sunnere (samt Drammen works)
  2. Lillestrøm – tett på verden samt Lillestrøm – den kortreiste byen
  3. Halden – forberedt for omstilling samt slagordet (som står i kommunevåpenet ) Gud med oss.
  4. Bodø – midt i smørøyet
  5. Stavanger – sammen for en levende by
  6. Hamar – innlandets urbane hjerte
  7. Kongsvinger – sammen for et grønt og pulserende Kongsvinger
  8. Trondheim – vi skaper historie
  9. Sarpsborg – der barn og unge lykkes
  10. Fredrikstad – byen der det årnær sæ gjennom kunnskap, kultur og klima samt Fredrikstad – den lille verdensbyen
  11. Aremark – midt i naturen
  12. Bamble – stadig bedre
  13. Elverum har hjerterom
  14. Gausdal – offensiv og spennende
  15. Moss: Ja vi elsker Moss
  16. Molde – stikker seg ut
  17. Grimstad – med viten og vilje
  18. Bergen – kompetent, åpen, pålitelig og samfunnsengasjert
  19. Strømstad – havet i sentrum og livet i fokus
  20. Helsingborg – staden for dig som vill något

STRØMSTAD: Svenske Strømstad fokuserer på mer enn Systembolaget og billig bacon.

PS! Noen bruker humor i sitt slagord og visjon. Lurer du på hva slagordet til Oslo bispedømme er? Mer himmel på jord.

La tankene og drømmene fly.

God helg!

Annonsering

Populært

Copyright © 2021 Jessheimpuls AS, Stort. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.