Connect with us

Abonnenter

– Tøffere før det bedrer seg

Avatar

Published

on

Det er tøffe tider for varehandelen. Det er spådd at det blir tøffere tak før det blir bedre, noe vi selvfølgelig merker lokalt i Jessheim by også. 

Butikken Art Of Flavor har meldt oppbud og selger ut det siste av sitt vareutvalg i disse dager, og senterleder Jon Bakke sier dette er et godt eksempel på type butikker som får det tøft når omstendighetene er som de er.

Nylig ga også serverings- og utestedet Pin Pin ned virksomheten sin i Fakkelsenteret.

– Prisvekst, kronekurs og folks kjøpsvaner når de får det tøffere økonomisk gjør at man prioriterer annerledes, sier Bakke, som likevel er offensiv i hode og tale når han beskriver virkeligheten for varehandelen ved inngangen til sommeren.

– Snur

– Det kommer til å snu, men vi vet ikke helt når det vil snu. Og vi må være forberedt på at flere butikker innen varehandelen kommer til å gi seg, på samme måte som noen konsepter – for eksempel lavpriskjedene – har en økning.

NHO publiserte nylig en artikkel om tingenes tilstand innen varehandelen (se link lenger ned i denne teksten):

“I mars hadde varehandelen en økning i omsetning på 2,5 prosent. Volumet solgte varer fortsetter å gå ned, slik det har gjort de siste 21 månedene.”

– Spesiell tid

– Varehandelen bærer fortsatt preg av at vi kommer fra en spesiell tid. Under pandemien handlet forbrukerne svært mye varer, spesielt på nett. Nå er vi på vei tilbake til normalen, samtidig som vi står i en tøff tid med dyr strøm, dyre råvarer og renteøkning, uttaler direktør for Handel i NHO Service og Handel, Linda Vist i nevnte artikkel.

Netthandel, som hadde en eksplosiv økning under pandemien, har hatt en svak økning i omsatt verdi, men som varehandelen generelt fortsetter volumet å falle.

Ellers er det særlig kapitalvarer som elektronikk, møbler, byggevarer og sportsartikler som nedprioriteres.

Les hele teksten her: Varehandel: salgsvolumet fortsetter å falle

– Dette er noe vi også ser lokalt her hos oss, sier Jon Bakke.

Konkurser

Tall fra data- og analyseselskapet Dun & Bradstreet viser at antall konkurser øker kraftig i årets første fire måneder i nesten alle bransjer og regioner, sammenlignet med fjoråret. Norge har største økningen i Norden. «Vanskeligst er det for lavmargin-bransjer» sier Brit Elise Melhus hos Dun & Bradstreet.

Antallet bedrifter som har måttet stenge dørene i årets fire første måneder øker med hele 34,2 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

April er første måned hvor trenden ser ut til å falle noe, med en økning på 13,5 prosent sammenlignet med april 2022. Kraftigst er økningen i detaljhandel-konkurser.

Stabil netthandel

Virke – altså hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen – beskriver virkeligheten slik:

“Omsetningen faller mest i kapitalvarebransjer som byggevare, møbler og elektro. Virke anslår at netthandelen, som vokste voldsomt under pandemien, vil holde seg mer eller mindre stabil. Samtidig ser vi at nyetableringen i lavprisbutikker fortsetter og dette markedet anslår vi vil vokse videre i 2023.”

Endringer

– Kan bransjen og næringslivet gjøre noe sjøl, eller handler det om å vente på bedre tider?

– Folk kan ikke tvinges til å handle mer, så for vår del handler det om å legge til rette slik at folk ønsker å komme til oss for å handle eller ta en matbit, sier Bakke.

– Og for butikker og næringsdrivende som har det tungt og utfordrende er det store spørsmålet hva de gjør for å holde stand. Men jeg er redd vi kommer til å se flere som må gi seg før dette snur, dessverre, sier Bakke, som legger til at det ser mørkt ut fordi det skjedde et taktskifte i konsumet til folk etter pandemien.

– Det er også noe av grunnen til at fallet er så bratt som det er for mange, sier han.

Copyright © 2023 Jessheimpuls AS, Stort. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.