Abonnenter
Tangentlemannen Wollert
Organist Wollert Krohn Hansen (56) gjør triste øyeblikk litt lysere ved hjelp av kirkeorgel og musikalsk spennvidde og improvisasjon.
Wollert Krohn Hansen setter med sine tangentferdigheter farge på alle konstellasjoner han er en del av. Og du finner navnet hans på plakaten mange steder, senest som en del av storsatsingen til Ullensaker kultur hus “Mad Dogs og romerikinger”.
ALLSIDIG: Wollert Krohn Hansen fungerer som kapellmester under storsatsingen Mad Dogs og romerikinger, men han spiller like gjerne alene i mindre settinger. Allsidighet er Wollert sitt varemerke.
Jessheimpuls krysset spor med den sympatiske musikerene 2018, og dette intervjuet fortjener å bli løftet fram igjen:
– Mange opplever det som fint at musikken i en begravelse kan løfte stemningen litt, og mange setter pris på at musikken blir et motstykke til en situasjon som er sørgelig, sier kantoren (organisten) i Ullensaker menighet de siste drøye seks årene. Å traktere tangenter begynte 53-åringen – som har bodd mange steder i vårt langstrakte land – med som 8-åring. Kirkeorgel spilte han for første gang på som 12-åring.
Prestesønn
– Faren min var prest, og det er noe av grunnen til at jeg har bodd mange steder.
– Hvor?
– Nordland, Nord-Odal, Oslo, Minnesund, Årnes og nå Vormsund, sier mannen som jobbet som lærer på musikklinja ved Stange og Skarnes før det ble fast jobb som kantor i Ullensaker menighet.
– Jeg søkte da stillingen etter Steinar Bjørnsengen ble ledig, selv om jeg egentlig trodde toget hadde gått med tanke på fast jobb som organist for min del. Men jeg fikk jobben, og jeg trives.
– Det snakkes om orgelspillingen din, at den gjør inntrykk på folk som er i begravelse?
– Det er hyggelig å høre, og jeg forsøker å bidra med det jeg kan.
Dialog viktig
– Har du frie tøyler som organist?
– Dialogen med pårørende er viktig, for jeg vil ikke gjøre noe de ikke ønsker. Men ofte har jeg romslig spillerom, og det er mange som ønsker “gladere” musikk enn det som kanskje har vært vanlig i begravelser. Det handler om hva de pårørende ønsker, og jeg har spilt både Abba, Vikingarna og Elvis i begravelse. Sistnevnte hadde komplett Elvis-samling og hadde besøkt Graceland flere ganger. Ønsket var Elvis i begravelsen, og Elvis ble det.
New Orleans
– Har du et fast mønster du spiller etter?
– Det er som oftest vanlig med 20 minutter lav og rolig spilling i forkant av en begravelse og mens folk ankommer. Og jeg spiller ofte lystigere musikk når kisten bæres ut.
– Det kan minne om New Orleans?
– Ja, det er helt bevisst. I New Orleans-tradisjonen er det gjerne lystigere og mer rytmisk musikk ved utmarsj, musikk man nesten kan marsjere eller gå i takt etter.
Allsidighet
– Er du allsidig?
– Jeg har alltid hatt allsidig musikksmak, og privat er jeg fast vikar i Magnolia Jazzband. Jeg har en forkjærlighet for såkalt støy-musikk (industriell musikk) med rare lyder, og jeg hører gjerne på elektronika og tyngre musikk.
– Navnet ditt er ofte å finne i forbindelse med konserter lokalt?
– Ja, jeg er såpass heldig at jeg blir spurt om å bidra mye lokalt. Jeg spiller en del med kor i Ullensaker, og i slutten av april blir jeg en del av bandet som skal spille under jubileet til Ullensaker kulturhus. Det gleder jeg meg veldig til. Og så tar jeg noen frilansoppdrag hvis det passer sånn.
Bortskjemt
– Litt bortskjemt som har tilgang til kirkeorgel når det måtte være?
– Absolutt bortskjemt. Et kireorgel er kunsthåndverk, og at man fortsatt bygger kirkeorgler er fantastisk. Og det er en fryd å spille på et kirkeorgel.
– Hvor mye øver du?
– Jeg forsøker å øve et par timer hver dag.
Lunefullt orgel
– Hvordan er tilstanden på kirkeorgelet i Ullensaker kirke?
– Det er omtrent som en gammel Mercedes, for å si det sånn. Det var et veldig bra orgel i 1958. Det har bra klang i seg og det det godt å spille på. Men det er lunefullt i den forstand at det er en del i orgelet som kan ryke når som helst.
– Byttes ut?
– Det er behov for restaurering – og kanskje utvikle det til et fullverdig konsertinstrument av i dag. Men vi snakker millioner av kroner, så det er ikke bare å knipse i fingrene og sette i gang. Det må finansiering på plass, sier Wollert.
– Kronerulling?
– Det er en mulighet. De tyskerne som bygget orgelet i Jessheim kirke har sett på det, og de er klare til å gå på hvis de får oppdraget. Ullensaker kirke er et smykke, og det er orgelet også.
Egen musikk
– Du skriver musikk også?
– Ja, men det er en stund siden jeg gjorde det nå. Jeg har skrevet og arrangert en del musikk. Det siste var musikken til “Skysskaren” i 2014. Men jeg har ikke skrevet så mye for kirken her. Jeg ser det som et privilegium at det lokale kulturlivet ønsker at jeg bidrar inn. Jeg er heldig som får innpass i så mange miljøer lokalt.
– Et siste spørsmål: vet du hva slags musikk du skal ha i din egen begravelse?
– Ja. Jeg vet at trompetist Arve Henriksen og bassist Mads Eilertsen skal spille i den.
PS! Vi minner om et nystartet tilbud for dem som er interessert i musikk. Den første onsdagen hver måned inviteres det til lunsjkonserten i Ullensaker kirke. Fra 11.30 denne dagen kan hvem som vil ta turen, betale 100 kroner og høre Wollert spille orgel og/eller flygel i rundt 30 minutter.
– Da spiller jeg for eksempel et preludium av Bach, en New Orleans-låt, en salmeimprovisasjon, et klassisk klaverstykke eller noe egenkomponert, sier Wollert.
Etterpå serveres rundstykker, kake og kaffe i menighetssalen.