Kontakt oss

Abonnenter

Til Jessheim med nostalgisk framtidsblikk

Publisert

Stein Torleif Bjella omfavner nostalgi så lenge den ikke står i veien for det som skjer der framme i et menneskes liv.

Lørdag står spillemannen fra Ål på scenen i Kulturbanken i Jessheim by, og der er han omringet nettopp av historie som er blitt til en nyvinning.

De gamle banklokalene er nå blitt populær klubbscene. Og på den måten tar vi med oss vår egen historie inn i den nye tiden.

BILLETT TIL LØRDAGENS KONSERT HER

Nostalgi

– Nostalgi er en fin ting, og det er en eller annen som skal ha uttalt at hvis du ikke er nostalgisk så er du ikke i stand til å elske, sier Bjella til Jessheimpuls.

Han er relativt godt kjent i byen vår, for hans eldste datter gikk på Romerike folkehøgskole.

– Det var koronarestriksjoner på skolen, så da ble det å treffes på noen av serveringsstedene i Jessheim, sier Bjella.

HISTORIEFORTELLER:  Stein Torleif Bjella i aksjon under en konsert i Oslo i fjor. Foto: Tom Stalsberg

Historie

– Hvorfor er kulturhistorie viktig, Stein?

– Kulturhistorie favner jo alt – folk, ting, gårder og bygninger – og historie bidrar til et fellesskap, sier han.

– Men så er det selvsagt viktig å ha to tanker i huet samtidig. Det er viktig å omfavne det nye, og så skal noe plasseres i arkivet og noe under bringa. Sånn er det i hvert fall for meg.

Spillemann

Stein Torleif Bjella har holdt på med musikk i mange år. Det er blitt to album med trioen Tolv Volt – der ullsokning Egil Stemkens spilte bass. Egil er i dag bassist i Hellbillies.

Seks soloalbum er det også blitt siden solodebuten i 2009, og Bjella har et solid knippe sanger å hente fram fra katalogen sin.

– Datteren min blir muligens med til Jessheim, sier han.

– Ål har mange som spiller og lager musikk. Hvordan påvirker det deg og ditt virke?

– Det gir det å være spillemann en naturlighet, kanskje. Det har alltid vært mange som har holdt på med musikk i alskens sjangere.

Lokalt universelt

– Mindre skummelt å ta steget ut i det sjøl i sin tid?

– Det kan du kanskje si.

– Mange lokale referanser og mye av tekstuniverset tar utgangspunkt i Ål?

– Jeg synes det er noe sympatisk over det å skape livet sitt der man er og bor. Jeg har stort sett bodd i Ål, så sånn sett er det naturlig å ta utgangspunkt i hjemplassen.

– Må være lokalt forankret for å kunne bli universelt?

– Det er i hvert fall viktig å ha en forankring i det jeg lager.

Fakta Bjella

  • Bjella debuterte som soloartist i 2009 med albumet Heidersmenn.
  • Albumet vart produsert av Kjartan Kristiansen frå DumDum Boys og fekk kjempekritikk
  • Den gav han nominasjonar til Spellemannprisen i både vise- og tekstforfattarklassen.
  • Oppfølgjaren Vonde visu (2011) fekk like god kritikk, gjekk heilt opp til tredjeplass på VG-lista og vart tildelt Spellemannprisen i viseklassen.
  • Deretter kunne Bjella seie opp jobben som journalist i lokalavisa Hallingdølen for å bli musikar på heiltid. Tredjealbumet Heim for å døy gjekk til topps hausten 2013 og vart nominert til Spellemannprisen.
  • Hausten 2016 følgde han opp med Gode liv, som vart nominerte i tre Spellemannpris-klassar: Årets visealbum, Årets album og Årets tekstforfattar.
  • I tillegg til å ha vorte tildelt Spellemannprisen i 2011 og fått fleire Spellemannpris-nominasjonar, har Bjella vunne Bendiksenprisen (2012) og Prøysenprisen (2012). Han fekk òg kulturprisen Ål kommune i 2012.

(Kilde: Store norske leksikon)

Annonsering

Copyright © 2022 Jessheimpuls AS, Stort. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.