Kontakt oss

Abonnenter

Smykker seg med ny kolleksjon

Publisert

AV ELISABETH ØSTBY (og Øyvind Mo Larsen)

Anette Djuvstad er på trappene med en ny smykkekolleksjon, og ideen er smykker som blir et identitetsmerke for mennesker med ulike diagnoser.

I voksen alder fikk Anette Djuvstad diabetes, og hun opplevde selv hvor vanskelig det er å forklare egne handlinger og reaksjoner når hun får føling.

Da kom ideen om å lage et synlig identitetsmerke som kan være til hjelp for folk med ulike diagnoser, og i dag er enkle skisser blitt til  en hel kolleksjon med diagnose- og omtankesmykker.

Kollksjonen DIAsign er rett rundt hjørnet.

Fullfører ideer

Anette er opprinnelig eidsvolling, men den kreative og handlekraftige damen har bodd på Jessheim i flere år. Idéene er mange, og Anette plukker dem ned og gjør dem om til realitet.  I flere tilfeller har de også blitt både lønnsomme og prisbelønte.

Anette har jobbet i skjønnhetsbransjen i en årrekke, og kan se tilbake på flere vellykkede konsepter hun har bygget opp.
  • I 2003 startet hun Parfymelle på Romerikssenteret og var da den yngste franchisetakeren i kjeden.
  • I 2004 startet hun hudpleiesalongen Flyaway på samme senter.
  • Da hun var hjemme i permisjon med datteren sin, kurset hun seg opp på permanent makeup, og begynte å tegne en ny tverrfaglig klinikk med helse, trening og skjønnhet.  Dette ble MiaCara på Jessheim Storsenter. Klinikken ble solgt til Klinikk for Alle i 2016.
  •  Anette holder fortsatt til i de samme lokalene med sin egen skjønnhetssalong, Frøken Bryn.

Ganske krevende

Med mindre ansvar for både økonomi og personal, fikk Anette bedre tid til andre prosjekter.  Et av dem har vært smykkeprosjektet.

– Jeg har trengt tiden, smiler hun.

– For å kaste seg ut i jobben som produktutvikler, var mer krevende enn jeg hadde forestilt meg.

Diabetes

I voksen alder fikk Anette diagnosen diabetes. Dette fant hun ut ved en tilfeldighet.

– Jeg følte meg slapp og sliten og gikk til legen for en vanlig sjekk.  På så udramatisk vis fikk jeg påvist diagnosen.

Anette hadde ikke hatt opplevelsen av føling offentlig før hun en kveld skulle ut og danse salsa, en av hennes store lidenskaper.

– Rasjonell tenkning kan bli litt borte under føling. Etter hvert ble jeg heldigvis meg selv igjen.

Jakten i gang

Morgenen etter begynte hun å søke på nett for å finne en form for ID med sin egen diagnose.

– Jeg ville ha et fint smykke, men det fant jeg ikke, sier hun.

Dermed var det bare å brette opp ermene, og begynne å tegne. Etter en lang og ganske så strabasiøs prosess ser hun nå fram til å lansere sin egen

smykkekolleksjon.

Enkelt symbol

– Det som har drevet meg framover er at disse smykkene kan være til nytte for flere, sier hun.

Mange har diagnoser som gjør at de ikke klarer å gjøre rede for seg selv, eller de oppfører seg på en måte som gjør at mennesker trekker seg unna.

Med et synlig smykke som beskriver diagnosen kan det være enklere å få den hjelpen de trenger.

Utfordringer

Smykkene produseres i Kina, noe som har bydd på visse problemer – ikke minst når det kommer til kommunikasjon.

– Heldigvis har jeg fått en ny dansk kontaktperson.  Det har gjort alt så mye lettere.  Men det er klart at pandemien har forsinket lanseringen.

Det har vært mange sjekkpunkter å krysse av før lanseringen:

  • Forsikre seg om at fabrikken i Kina følger EUs internasjonale krav
  • At smykkene inneholder riktige mengder av kjemikalier etter internasjonale og norsk regelverk
  • At de ulike smykkene har fått sitt eget strekkode-system

– Men nå er 5.600 smykker på vei til Jessheim, sier Anette.

Dermed er det markedsføring og distribusjon som gjenstår.  Dette skal skje gjennom Anette sin egen nettbutikk.

Og flere samarbeidspartnere venter. Blant annet skal smykkene stilles ut og selges hos gullsmed Øiesvold på Jessheim, Ringen apotek samt at Anette har fått flere positive tilbakemeldinger fra andre

apotekkjeder.

Fakta

  • Smykkekolleksjon som består av smykker som man skal ha lyst til å ta på seg, samtidig som de har et diskrè, men viktig budskap.
  • DIAsign har smykker til dame, herre, ungdom og barn.
  • Smykkene kommer i flere varianter, enten med SOS-merket eller ulike diagnoser som epilepsi, allergi og diabetes.
  • Smykkene kan bygges på med ulike charms.  Alle smykker og charms belegges med sølv, gull eller rosé.

PS! Ønsket til Anette er å samarbeide med foreninger, som kan ha sin egen charms. Tanken er da at en viss prosent av inntektene går direkte til foreningen.

Forsiden på charms har selve symbolet til forening, mens på bakside står det ”I support”.

Copyright © 2021 Jessheimpuls AS, Stort. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.