Abonnenter
Møtes for oppstart av stasjonsområdet
Bane Nor har bedt om oppstartsmøte for å få flyt i arbeidet med krysningsspor samt utvikling av stasjonsområdet for øvrig. Det har vært antydet oppstart i 2026.
Prosjektet med å utvikle stasjonsområdet er å bidra til økt kapasitet for lange godstog på Hovedbanen. Det er en nasjonal målsetting om å få mer gods fra vei til bane.
Bane Nor bekreftet i mai år at det blir oppstart av oppgraderingen av Nordby stasjon, og det ble også signalisert potensiell oppstart av fornying Jessheim stasjon i 2026.
Overgangsbro
VINNERUTKASTET: Slik så vinneren av arkitektkonkurransen for overgang ved Jessheim stasjon ut i sin tid. Nå er utviklingen av stasjonsområdet kommet dit at det skal være et oppstartsmøte mellom Bane Nor og Ullensaker kommune.
I samme intervju i mai i år ble dette – som nå ser ut til å formaliseres i et oppstartsmøte – sagt om forestående oppgradering:
– Det ble antydet i formannskapet i Ullensaker at det er snakk om dobbeltspor mellom Jessheim og Nordby stasjoner (noe som vil bidra til mindre tuting på strekningen)?
– Vi ser på muligheten for dobbeltspor mellom de to stasjonene, det vil gi større fleksibilitet i togframføringen. Her er det er ikke bestemt noe enda.
– Er det sagt noe om når det er aktuelt å gå på Jessheim stasjon som område, og hva er status krysning i form av overgang eller undergang?
– Kommunen har bestemt seg for overgangsbro. Den bygges i forbindelse med forlengelse av kryssingssporene og nye plattformer. Det er mulig vi kommer i gang med bygging i 2026 – 2027 – 2028.
Slik så skissen til Bane Nor ut da temaet var oppe i 2020:
Synlig
Ny plattform øst for dagens spor vil ha behov for tilkomst til plattformen fra flere retninger. Overgangsbrua vil bli en synlig konstruksjon i bylandskapet, tett inntil fredete og vernede bygninger. Alle virkningene av tiltaket er enda ikke kartlagt, skriver Bane Nor.
Det har vært jobbet med planer for stasjonsområdet (rådhusplassen siden 2005) har pågått i flere runder siden 2013. Det er med andre ord 10-årsjubileum for stasjonsområdet – minst.
Møte i oktober
Ambisjonen til Bane Nor er å få til et møte med kommunen i midten av oktober, og Bane Nor skriver i det såkalte planinitiativet dette om utløsende faktorer for å gå på jobben med å oppgradere Jessheim stasjon:
“Hovedbanen har hatt en vesentlig økning i person- og godstrafikken de senere årene. Hovedbanen (Lillestrøm – Eidsvoll) er definert overbelastet, og det er begrenset med kryssingsmuligheter for lange godstog, hvilket kompliserer ruteplanleggingen og reduserer strekningens robusthet.”
Helt konkret ønsker Bane Nor å:
- Tilrettelegge for lengre godstog på Hovedbanen ved å forlenge dagens spor på Jessheim stasjon
- Gjøre det mulig for et godstog å krysse med et persontog
- Etablere ny plattform på østsiden av dagens sporområde
- Overgangsbru mellom østlig og vestlig plattform
- Jessheim stasjon vil bli universelt utformet med heiser og trapper
- Dette vil gi en bedre tilgjengelighet for alle, både togreisende og innbyggerne generelt
- Formålet med reguleringsplanen er å øke kapasiteten på Hovedbanen ved å legge til rette for forlengelse av dagens spor på stasjonen slik at det kan kjøres lengre godstog på Hovedbanen
- Godstog skal kunne krysse med persontog samtidig med at persontoget har passasjerutveksling
- Planen innebærer å gjøre Jessheim stasjon universelt utformet
- Dagens smale midtplattform med tilhørende personadkomst/planovergang fjernes
- Planen skal også ivareta arealbehovet for et mulig fremtidig dobbeltspor mellom Jessheim stasjon og Nordby holdeplass
- Det vil bli 3 spor i bredden et stykke lengre nordover enn i dag
- Noen eiendommer som grenser til jernbanen, vil få sporene noe nærmere sin eiendom enn i dag, men selve tiltaket vil befinne seg innenfor Bane NORs arealer