Kontakt oss

Politikk

Endrer rutiner i byggesaksavdelingen

Avatar

Publisert

Konklusjonen etter en brukerundersøkelse innen området byggesak avdekker resultater noe under gjennomsnitt målt mot andre kommuner. Det konkluderes med at endringer må til.

Formannskapet får denne saken på bordet denne uken, og saksframlegget fra administrasjonen står følgende:

Undersøkelsen avdekker resultater noe under gjennomsnitt målt mot andre kommuner. Det er nødvendig å iverksette tiltak og prioriteringer slik at vi kan yte et bedre tjenestetilbud.”

Og videre:

“Det er grunn til å gjøre vurderinger, tiltak og prioriteringer for å styrke tjenesteleveransen på Byggesaksavdelingen. Noen tiltak er iverksatt.”

 

Målgruppen for undersøkelsen var alle kunder som hadde med byggesaksavdelingen å gjøre i 2018, og som fikk levert en «tjeneste» i form av vedtak på søknad, eller som hadde skriftlige spørsmål de fikk svar på.

Kundene ble primært kontaktet på e-post (i de tilfeller vi hadde opplysning om det). En mindre gruppe ble tilskrevet med ordinær post. 229 kunder ble invitert med på undersøkelsen, og 65 ga respons. Dette gir en svarprosent på 29 prosent.

Undersøkelsen avdekker at Byggesaksavdelingen i varierende grad scorer under gjennomsnittet på landsbasis.

Avdelingen har over tid ikke vært fullbemannet, og har vært preget av sykefravær, permisjoner og vakanse – noe som har påvirket avdelingens produksjonsevne.

Både undersøkelsen og revisjonsrapporten vil danne grunnlag for forbedringer, og rådmannen legger opp til en handlingsplan for tjenesteområdet byggesak som senere vil bli gjort kjent for Formannskapet. Det jobbes for øvrig fortløpende med rutiner og prosedyrer, herunder den informasjon som legges ut på kommunens hjemmeside, heter det i administrasjonens konklusjon.

Her er resultatene:

Copyright © 2023 Jessheimpuls AS, Stort. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.