Kontakt oss

Folk

Folk gir Ullensaker godkjent

Avatar

Publisert

En nøytral ínnbyggerundersøkelse for 2019 viser at ullsokningene trives i kommunen sin når de blir stilt konkrete spørsmål.

Innbyggerundersøkelsen for 2019 er blitt mat i valgkampen, og partiene med sittende flertall – Fremskrittspartiet, Kristelig folkeparti, Høyre og Venstre – løfter fram denne undersøkelsen som troverdig og direkte målbar som “temperaturmåler” for hvordan innbyggerne opplever det å leve i Ullensaker.

Det er Kommunesektorens Organisasjon (KS) som ufører innbyggerundersøkelsen, som er ment som et verktøy for debatt og dialog omkring resultatene fra de områdene og temaene som omfattes av undersøkelsen.

Over snittet

Ullensaker kommune har sendt ut følgende uttalelse fra administrasjonen:

“Rapporten viser at innbyggere i det store bildet er godt fornøyde i Ullensaker sammenlignet med landsgjennomsnittet. Sammenlignet med oss selv for to år siden, indikerer resultatene at de er noe mindre fornøyd på noen områder. Men vi ligger godt over landsgjennomsnittet på en rekke områder.”

5.000 ullsokninger over 18 år er plukket ut. 1.569 (31 prosent) har svart på undersøkelsen. I 2016 ble 900 plukket ut, og 300 svarte på undersøkelsen.

– Grunnlaget er bedre i denne undersøkelsen, mener Tom Staahle, Lise Kragset Furuseth og Torbjørn Merkesdal. Høyres Willy Kvilten ble forhindret fra å møte til denne presentasjonen.

– I grevens tid?

– I grevens tid med tanke på resultatene fra Unicef-undersøkelsen dette her? 

– Vi registrerer at den undersøkelsen gir oss dårlig score. Men – for å ta to ord om den – så mener vi at den ikke tar opp i seg en del av de tilbudene Ullensaker har til barn og unge, sier Staahle.

– Unicef sin undersøkelse ser hvor mye penger som er brukt, og der mener vi at noen momenter ikke er kommet på når vi ser på hele bildet for Ullensaker.

– Som? 

– For eksempel det faktum at vi har seks utekontakter, ungdomsråd, miljøterapeuter på skolene og en styrking av helsesøstertjenesten. Så bunnplassen av romerikskommunene i undersøkelsen er ikke helt fortjent i våre øyne, sier ordføreren.

Unicef beskriver sin undersøkelse slik:

“Vi har kartlagt hvordan det står til i norske kommuner når det gjelder prioriteringer for og tilbud til norske barn innen feltene barnehage, grunnskole, kommunehelsetjeneste og barnevern. Områder som er svært viktige for et barns rettigheter, utvikling, framtid – og liv. Vi har funnet ut hvor mye penger hver kommune bruker på de forskjellige feltene – og hvordan de bruker pengene. Kartleggingen er basert på tall som kommunene selv har rapportert til Statistisk sentralbyrå (KOSTRA).

Ullensaker kom på 305. plass av de norske kommunene – og dårligst ut av romerikskommunene – i undersøkelsen i regi av Unicef.

Ullsokningenes dom

– Men denne ferske innbyggerundersøkelsen beskriver den totale virkeligheten bedre?

– Den er i hvert fall en direkte tilbakemelding fra folk som bor her og bruker tjenestene våre, og den viser hvor fornøyde eller misfornøyde folk er. Den går rett på kildene og dem som bruker tjenestene våre.

Innbyggerundersøkelsen kartlegger fornøydhet innen 18 såkalte dimensjoner (se diagram lenger ned i saken), og Ullensaker scorer både høyere og lavere enn landsgjennomsnittet:

  • Høyere score: Næring og arbeid, transport og tilgjengelighet i kommunen, bomiljø og senterfunksjoner i kommunen, servicetilbud, kultur og idrett og møte med kommunen
  • Lavere score: Miljø i kommunen, natur og landskap og friluftsliv
  • Skalaen går fra 1 til 6, med seks som beste score

ULLENSAKER OG NORGE: Tabellen viser svar fra foregående år samt at Ullensakers tall måles opp mot gjennomsnittet i Norge.

Tillit

Innbyggernes tillit til Ullensaker kommune og de ansatte er høy. Det gleder rådmann Rune Hallingstad.

– Vi har ikke nedgang på dette spørsmålet fra forrige undersøkelse. Serviceinnstilling hos medarbeiderne gjør meg stolt som rådmann i Ullensaker, sier Rune Hallingstad, og vi skal fortsette å møte innbyggere og næringsliv med åpenhet og varme i Ullensaker.

Fakta om undersøkelsen:

  • Innbyggerundersøkelsen sendes ut annethvert år.
  • I 2019 ble den sendt ut elektronisk til 5000 respondenter.
  • Kommunen har gjennomført undersøkelsen i samarbeid med KS sitt verktøy «bedrekommune.no» som sikrer anonymitet, samt gir mulighet til sammenligning med andre kommuner og for å se endringer over tid i egen kommune.
  • Alle respondenter fikk mulighet til å svare på papir, 25 personer benyttet seg av denne muligheten.
  • Undersøkelsen ble gjennomført våren 2019, i tidsperioden 18.mars til svarfrist 1. mai.
  • Svarprosentenvar 31 % – 1. 539 respondenter, som er vanlig og tilstrekkelig for slike undersøkelser.

Copyright © 2023 Jessheimpuls AS, Stort. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.