Kontakt oss

Politikk

Nytt knefall for utbyggere eller ekte frykt for at omkjøringsvei glipper?

Avatar

Publisert

Er ikke avtalene som er inngått om utbyggernes bekostning av den mye omtalte omkjøringsveien sterke nok? Argumentene i formannskapet denne uken kan tolkes som at utbyggerne bruker veien som brekkstang for å få bygge mer. Og at politikerne gir dem lov.

Formannskapet hadde tirsdag detaljreguleringen for to etapper av den forestående utbyggingen i området oppe til behandling. Og allerede i denne første etappen ble det dokumentert frykt for at omkjøringsveien kan strande hvis de forskjellige utbyggerne ikke får bygge mer enn det som tidligere er vedtatt.

Block Watne fikk i hvert fall tillatelse til å bebygge ut mer areal enn det som ble vedtatt da saken var oppe høsten 2020.

Den gang ble det vedtatt bebygd areal (BYA) på 30 prosent  for småhusbebyggelsen sør i det området som kalles B6.3 og del av B2.

Bebygd areal er det arealet bygningene på en eiendom opptar på bakken. Begrepet brukes blant annet i offentlig planlegging, når det regnes ut utnyttelsesgrad.

– Knefall

I tirsdagens formannskapsmøte ble det vedtatt at Block Watne får bebygge areal i størrelsesorden 32 til 39 prosent, og flertallet argumenterte blant annet med at dette var viktig for å sikre at omkjøringsveien virkelig kommer.

Høyres Willy Kvilten var den eneste som tok til orde for at denne argumentasjonen er tullball, og at det å øke prosenten for bebygd areal for den planlagte småhusbebyggelsen og tomannsboliger er et knefall for utbyggere.

– Veien sikret

– Omkjøringsveien er sikret i en utbyggingsavtale som ble vedtatt av kommunestyret i juni 2019. Der garanteres det fra utbyggerne at veien blir finansiert og bygget, sier Willy Kvilten.

– Men representanter fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet ga uttrykk for at det er viktig å sikre at veien kommer, og at det er grunnen til at man tillater de endringene i bebygd areal?

– Jeg mener det er direkte feilaktig å dytte omkjøringsveien foran seg som et argument for å gi etter for krav fra utbyggerne, sier Kvilten til Jessheimpuls.

– Det er derfor jeg la fram forslag om at vedtaket som ble fattet i denne saken – 30 prosent utnyttelse av bebygd areal – fortsatt skal gjelde, men vedtaket ble at utnyttelse bebygd areal er mellom 32 og 39 prosent for deler av det området.

Flisespikkeri?

– Er ikke dette flisespikkeri?

– Nei, det er det absolutt ikke. I framtiden kommer ett og ett område til å bli detaljregulert, og da er det viktig å holde tunga rett i munnen. Her åpnes det for større utnyttelse i detaljreguleringen – med argumenter om at det er viktig å sikre omkjøringsveien – og jeg frykter at dette kan skje igjen i senere reguleringssaker for Jessheim sør-øst, sier Kvilten.

Forslaget om å øke utnyttelsen av bebygd areal fikk flertall med stemmene til Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Miljøpartiet De Grønne (som vikarierte for Sv) og to av Fremskrittspartiets tre stemmer.

Taust flertall

Jessheimpuls sendte følgende spørsmål til ordfører og varaordfører i går torsdag. Her er svarene fra varaordfører Lars Halvor Stokstad Oserud.

Ordfører Eyvind J. Schumacher har ikke svart på henvendelsen fra Jessheimpuls.

– Frykter dere for omkjøringsveien i så stor grad at dere bøyer av for utbyggerne?

– Nei. Avtalen om omkjøringsvegen ligger fast, og det er ingen mulighet for at det feiler slik jeg kan se det. Det kan allikevel være store forskjeller i når den blir realisert

– Hvorfor brukte dere da omkjøringsveien som argument for å stemme for økt BYA i detaljreguleringen av B2?

– Dette er en kompleks sak med mange parter. Ønsker vi å få realisert denne veien relativt raskt, må vi finne gode løsninger sammen. Nå henger alt sammen med alt. Jeg mener en snarlig realisering er veldig viktig for utviklingen av Jessheim sentrum.

– Tidligere vedtak fra høsten 2020 ble satt til side for å la utbygger bebygge mer areal i dette prosjektet – fra 30 prosent som ble vedtatt til mellom 32 og 39 prosent bebygd. Hvorfor det?

– Først og fremst fordi den nye planen gir mye bedre bomiljøer, slik plansjefen orienterte om i formannskapet.

– Frykter dere at dette er argumentasjon fra utbyggere som bli brukt ved neste korsvei – altså at dette danner presedens?

– Nei, denne saken er spesiell på mange måter. Vi har også utfordret utbygger til å redusere antallet boliger, og få inn mer grønt. Dette vil vi følge opp frem mot sluttbehandling.

Copyright © 2023 Jessheimpuls AS, Stort. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.