Kontakt oss

Kommentar

Bakerste benk blues

Avatar

Publisert

KOMMENTAR

Argumentene på veien mot politiske vedtak kan være vanskelige å henge med på. Det kan ha noe å gjøre med at argumentene er vikarierende i forskjellige saker.

Det politiske miljøet dundret denne uka inn i sommerferien etter en 17 timers dag. Nå spennes stemmebåndene til innspurten mot kommunevalget i september.

Vi på bakerste benk i politiske møter henger i tauene i den rungende stillheten; ekkoet av ordførerklubba ringer i ørene etter de mange vedtak. Men hva har vi egentlig vært vitne til?

Hva har vi vært vitne til?

Som utenforstående er det ofte vanskelig å henge med i debatten rundt de forskjellige sakene. Det er mye vi rett og slett ikke forstår når det kommer til argumentasjon.

Eplehage

Ett eksempel:

Eplehagefortetting har vært en het potet på Jessheim en god stund. Tirsdag stoppet et enstemmig kommunestyre et eplehageprosjekt på Bjørmoen her på Jessheim, blant annet med begrunnelse i hensynet til eksisterende bebyggelse og naboene.

Annen manns grunn

Fremskrittspartiet argumenterer ofte med at det politiske miljøet skal være forsiktig med å bestemme over hva som skal bygges og gjøres på annen manns grunn; partiet mener – muligens noe forenklet – at folk skal få gjøre hva de vil innenfor gjeldende regelverk på sin egen eiendom. Men i eplehagesaken på Bjørmoen ble Frp med på å stoppe prosjektet.

Gotaasalleen

Det kommende prosjektet i Gotaasalleen har også vært en het potet i lang tid. Prosjektet ble sendt gjennom av kommunestyret tirsdag kveld.

Interessant i akkurat den saken er at det – i motsetning til eplehageprosjektet på Bjørmoen – ikke ble argumentert med hensynet til eksisterende bebyggelse. Heller ikke innvendinger fra det som ble omtalt som “tunge instanser” av representanten Gunleiksrud fra Høyre ikke ble det tatt hensyn til. Både Akershus fylkeskommune, kulturrådet i Ullensaker, historielaget og Fortidsminneforeningen tok til orde for at nærheten til kulturkvartalet – og da i særdeleshet Herredshuset og det gamle bankbygget – kom dårlig ut med tanke på å bli tatt hensyn til i det kommende prosjektet.

Ikke annen manns grunn?

Bankbygget har ikke bevaringsvedtak på seg, påpekte Frps Ståle Lien Hansen, som var klar på at dette prosjektet ikke ødelegger for kulturminnene, at det ikke stjeler oppmerksomhet fra Herredshuset og at synet på estetikk og arkitektur er som baken – altså delt. Dessuten har utbygger vunnet pris for bygg i Oslo, avsluttet Lien Hansen sitt innlegg.

Nei til smakspoliti

Ordfører Tom Staahle var tydelig på at politikerne ikke skal agere som smakspoliti og bedrive synsing når det kommer til materialvalg og hvordan et bygg skal se ut.

Ikke samme typer saker, vil noen sikkert hevde. Men begge deler er da vitterlig annen manns grunn?

Synsing

Smakspoliti i aksjon

Men det var jo nettopp synsing som hovedingrediensen – om enn forsøkt skjult i argumentasjonen – da politikerne diskuterte den kommende skulpturen på Nordbytjernet.

Offisielt var det plasseringen som var problematisk for de folkevalgte, selv om vi som satt på bakerste benk mer enn fornemmet at den virkelige grunnen fra både posisjon og opposisjon i akkurat den saken var at de ikke likte skulpturen.

Selv om de mange ganger stresset at dette ikke handlet om smak men om plassering.

GRUPPELEDERMØTE: Av og til går gruppelederne på gangen for å se om de har et felles ståsted. Så er det tilbake i manesjen for å argumentere. 

Planer og føringer

Ta kontrollen fra utbyggere

I valgkampens gryende hete er det spesielt ett argument som går igjen: kommunen må gjenvinne kontrollen og ta grep om byutviklingen, som er utbyggerstyrt og på utbyggernes premisser. Da er det – for oss som sitter utenfor og ser på – litt rart at eksisterende byplan ikke har den tiltenkte tyngden den på papiret har.

Arbeiderpartiets Eyvind Schumacher – som ofte bruker uttrykket utbyggerstyrt – argumenterte med at byplanen er utdatert da han meddelte at han og hans gruppe (var alle i Ap enige?) gikk for dette prosjektet. Byplanen ligger i rekkefølge for å revideres, men så vidt vi vet er vel gjeldende byplan som er førende. Og administrasjonen erkjente i forkant at dette prosjektet utfordrer byplanen.

gi kontroll til utbyggere?

Er det politikerne eller utbyggerne som legger føringene i Ullensaker? I prosjektet Gotaasalleen ble det i hvert fall flere ganger understreket at utbygger har vært ekstremt lydhør og forholdt seg til innspill og føringer politikerne har kommet med.

LES: Nådeløs kritikk mot prosjektet i Gotaasalleen

Utbyggerstyrt? Det smaker ikke akkurat sånn i tilfellet Gotaasalleen, i hvert fall.

Og hva så med det som i framtiden kommer til å skje i det samme kvartalet som dette prosjektet. Det meste av boliger i Gotaasalleen og Trondheimsveien er kjøpt opp av private. Vil det prosjektet også utfordre byplanen og slippe å ta hensyn til eksisterende bebyggelse, slik Stor-Oslo Eiendom får? Det gjenstår å se.

LES: Skjerper inn på føringer for handel utenfor sentrum

Grumset ordlyd

Strammere ordlyd

Det siste jeg ikke forstår ved inngangen til sommeren 2019 har også med hva utbyggere skal forholde seg til i framtiden. Det er nemlig lagt fram forslag til ordlyd i planbestemmelsene i den kommende kommuneplanen som skal ut på høring.

Der er nettopp eplehagefortetting, estetikk, arkitektur og handel – for å nevne tre ting – forsøkt ført i penn med klarere ordlyd for å unngå tolkning og misforståelser i framtiden.

I tilfellet plasskrevende handel og plassering av denne type handel, så er administrasjonen klokkeklar i sin innstilling til hva ordlyden skal være. Men politikerne synes ikke å være interessert i så tydelig ordlyd. Det var i hvert fall flertall for å bake inn brunevarer, hvitevarer og møbler inn i Ullensakers definisjon av plasskrevende varer. Argumentet er at det ikke er ønskelig å få dette inn i sentrum.

Ikke strammere ordlyd?

LES: Strammer inn ordlyd og utbyggingskrav

Økonomi

En liten fotnote når det kommer til den økonomiske situasjonen, for den kommer folk til å høre mye om i valgdebatter og andre fora de neste månedene:

Rådmannens perspektivmelding fra mai fjor er tydelig på at det er økonomisk utfordrende for Ullensaker. Kommunen bruker mer penger enn det kommer penger inn.

Økonomisk kontroll

Sittende regime sier at det er økonomisk kontroll, og at det er lagt et tverrpolitisk løp for å bedre den økonomiske situasjonen. En del av dette bildet er at det er foretatt en del nødvendige investeringer.

Opposisjonen kjører hardt på at det er posisjonen aleine som er skyld i at inntektene ikke matcher kostnadene, og at kursen vil bli vanskelig å snu, som det heter i rådmannens oppdaterte perspektivmelding.

Ikke aleine om vedtak

Men vi på bakerste benk har vært til stede når mange vedtak som påvirker det økonomiske bildet er blitt fattet de siste årene. Så virkeligheten er noe mer sammensatt enn det opposisjon – og posisjon – framstiller den.

LES: Lovprising og økonomisk stillhet

Vi minner også om et enstemmig vedtak om svømmehall til drøyt 360 millioner kroner. Det er tverrpolitisk lovprising av svømmehallen, mye fordi dette sto i valgprogrammet til alle (eller så å si alle) partiene. Men det er sagt lite eller ingenting om hvordan hallen skal driftes, annet enn framlagte prognoser på 262.000 eller 130.000 besøkende i året. Noen mener disse tallene er utopiske.

Svømmehallens fortreffelighet

Det kan godt hende det politiske miljøet vil mene at Jessheimpuls med denne oppsummeringen før sommeren ikke har skjønt veldig mye av det som skjer. Det kan godt hende.

Ullensaker vinner og taper

Men frykten for at Jessheim og Ullensaker taper når politisk ståsted og det å enten vinne eller beholde synes å være avgjørende, den skjønner vi at er til stede der vi sitter på bakerste benk.

Det blir garantert storm i de politiske kastene de neste månedene.

Vi på bakerste benk får bardunere oss. Og installere støyfilter.

 

Copyright © 2023 Jessheimpuls AS, Stort. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.