Kontakt oss

Handel

Fortsatt handelsvekst – og nye konsepter vurderes

Avatar

Publisert

2019 var jevnt over et bra år for butikkene i Jessheim storsenter. Målet om fortsatt vekst totalt ble oppnådd, selv om kurven som forventet flatet noe ut.

– At veksten flatet noe ut i 2019 var ventet for vår del, og målsettingen om å øke omsetningen var hårete fordi de siste årene har vært eventyrlige, sier Tore Kværner om at den totale omsetningen har gått fra 1.939.000.000 til 1.942.000.000 kroner, noe som er en økning på 0,2 prosent. Jessheim storsenter er med det på 10. plass av kjøpesentrene som er eid eller forvaltet av Olav Thon Gruppen.

– Vi ser at mange går tilbake i 2019. Derfor er dette et godt resultat for oss, sier Kværner.

FORNØYD: Vi er fornøyd med å øke omsetningen i 2019, sier Tore Kværner til Jessheimpuls. Foto: Stine Strandhaug, EUB

Ikke svart-hvitt

– Hva forteller tallene deg?

– At dette er et resultat som er naturlig nå som mye har “satt seg” for vår del. Skovly hadde for eksempel sitt andre hele driftsår, og vi ser at butikkene jevnt over gjør det tilfredsstillende, selv om vi selvsagt ser at noen bransjer har en tyngre utvikling enn andre.

– For eksempel?

– Segmentet “klær, sko og reiseeffekter” har opplevd tyngre tider enn dem som fører andre varegrupper, men vi ser at det også her er mange butikker som har økt sin omsetning i 2019; Jack & Jones, Stormberg og Gina Tricot gode eksempler på butikker som har økt omsetningen sin. Så bildet er ikke svart eller hvitt, sier Kværner, som trekker fram Meny og Keiser av matbutikkene som gjør det bra.

– Ecco shop gjør det flott innenfor sko, og spesialbutikker som Rituals og Buddy og Brilleland driver meget godt. Det samme kan vi si om Jernia, Til Bords, Kid Interiør og Power innen kategorien “Hus og hjem”. Og Cutters, Klinikk for alle og Hairport er også eksempler på butikker som gjør det bra.

MØTEPLASS: Over hele landet viser det seg at kjøpesentrene er sosiale møteplasser. På Jessheim var man tidlig ute med å få serveringssteder som en del av hele tilbudet. Også aktiviteter er en viktig ingrediens i helhetsbildet. 

Trendene

– Jeg vil si at Olav Thon-gruppens kjøpesentre leverer godt til tross for at det er tøffere tider og nye kjøpsvaner, sier Thon-gruppens kjøpesenterdirektør Thomas E. Rønning i en pressemelding.

– Hvordan møter dere det direktøren hos Thon sentralt kaller tøffere tider og nye kjøpsvaner, Tore?

– Jeg har alltid sagt at handelsbransjen er i kontinuerlig endring, og at vi kommer til å oppleve svingninger. Handel er ikke en rett linje med et startpunkt og et punkt for målgang. Vi opererer i et hjul der det alltid kommer justeringer i form av at noen butikker faller fra og noen butikker kommer til. Sånn vil det alltid være, sier Kværner.

Nye konsepter

– Og det betyr?

– Her på Jessheim har vi for eksempel vært tidlig ut med å få serveringssteder hit. Opplevelser og aktiviteter er noe det snakkes mye om i bransjen nå – altså at kjøpesentrene i større grad er blitt en sosial møteplass for opplevelser, handel og personlig service. Da er det naturlig å jobbe med konsepter som kommer dette imøte. Og jeg kan bekrefte at vi jobber med mange nye konsepter, uten at jeg her og nå kan si hvem vi er i dialog med eller hva konseptene er.

– Men det er dette jeg mener med at det å drive et kjøpesenter handler om å gjøre justeringer. Og sånn har vi alltid tenkt og jobbet, sier Kværner.

Topp 10 i Thon-gruppen

  1. Sandvika storsenter
  2. Strømmen storsenter
  3. Lagunen storsenter
  4. Amfi Moa
  5. Storo storsenter
  6. Sørlandssenteret
  7. Kvadrat
  8. Sartor storsenter
  9. Ski storsenter
  10. Jessheim storsenter

PS! Tore Kværner er investor og styreleder i Jessheimpuls AS.

Copyright © 2023 Jessheimpuls AS, Stort. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.