Kontakt oss

Politikk

Spesialteam mot skolemobbing

Avatar

Publisert

Et nytt spesialteam blir middelet for å komme mobbing i skolen ytterligere til livs i Ullensaker. 

Den årlige elevundersøkelsen i grunnskolen er gjennomført, gjennomanalysert og fordøyd av skoleadministrasjonen i Ullensaker. Nå er det politikerne som får tallenes tale på sitt bord til behandling.

Samtidig som en ny skolehverdag innføres fra i dag – mandag 27. april – som følge av korona-situasjonen, så legger administrasjonen altså fram resultatene fra elevundersøkelsen 2019.

“Elevundersøkelsen er en årlig nettbasert spørreundersøkelse der elevene får si sin mening om læring og trivsel i skolen. Resultatene benyttes av skolen, kommunen og staten til å gjøre skolen bedre.”

FORTSATT UTFORDRENDE: Kommunaldirektør for skole og barnehage Yngve Rønning har fortsatt en del å jobbe med, selv om statistikken rundt mobbing ser bedre ut enn året før. 

Fortsatt mobbing

I Ullensaker har det de siste årene vært mye fokus på trivsel og mobbing på skolen. Resultatene fra 2019 viser en positiv trend i så måte, men fortsatt er det mange som opplyser at de mobbes på skolen. Men der det er en nedgang på 10. trinn, så er resultatet på 7. trinn at det er en økning.

  • Resultatene viser at elevene i Ullensaker kommune samlet sett skårer på eller marginalt under snittet for landet og fylket.
  • Resultatene viser til dels store forskjeller mellom skolene.
  • Resultatene på 10. trinn og for 5.-10.trinn samlet viser at flere elever trives på skolen i 2019 enn i 2018, mens det på 7. trinn er en liten nedgang.
  • Det er færre elever på 10.trinn som oppgir at de blir mobbet 2-3 ganger i måneden eller mer sammenlignet med fjoråret, mens det på 7.trinn er en liten økning.
  • På alle trinn samlet sett (5.-10.), er det færre som oppgir at de blir mobbet flere ganger i uken, sammenlignet med 2018.
  • En stor andel av elevene oppgir at de trives godt med lærerne sine
  • Resultatene viser en forbedring når det gjelder arbeidsro i timene fra 2018 til 2019 for 7. trinn, mens det er registrert en liten nedgang på 10. trinn

Dette er planen

Administrasjonen foreslår at følgende tiltak – som det heter – settes inn for å komme problematikken ytterligere til livs:

  • Det opprettes et kommunalt innsatsteam mot mobbing på Pedagogisk senter
  • Det opprettes innsatsteam/ ressursteam (lærer, miljøterapeut og rektor) mot mobbing på hver skole.
  • Gjennom omfattende kompetanseutvikling i nært samarbeid med HINN, skal hver enkelt ansatt videreutvikle praksis slik at den er i tråd med standarder i handlingsplan for trygt og godt leke- og læringsmiljø
  • Gjennom lederutvikling sikre at skolens ledelse har fokus på implementering av standarder knyttet til Handlingsplan for trygt og godt leke- og læringsmiljø.
  • Gjennom tett lederoppfølging og lederutvikling sikre en god implementering av standardene i Handlingsplan for trygt og godte leke- og læringsmiljø på hver skole.
  • Alle 9A-saker legges inn i 1310.systemet, og skoleeier legger frem en oversikt over sakene i Ullensakerskolen to ganger i året. Gjennom tett lederoppfølging sikres en mest mulig lik praksis på skolene.

Du ser hele saksframlegget HER

Foresatte ikke nevnt

– Hva legger du i det, Gunn Marit Stenvoll?

– Ullensakerskolen har en uttalt visjon om nulltoleranse for mobbing. Vi har en god vei å gå for å komme dit, om det i hele tatt er mulig, sier lederen av KFU.

– I KFU er vi opptatt av at vi foresatte har en svært sentral rolle for god trivsel og godt læringsutbytte, og for at våre barn skal få en best mulig skolegang. Vi har tro på at en av nøklene til å lykkes med dette er et positivt og grundig samarbeid mellom skole og hjem. På den måten kan vi bidra til positive og gode relasjoner mellom elever, til lærerne og til skolen generelt.

– Hvorfor er dette så viktig?

– Det er foresattes ansvar at våre barn oppfører seg med respekt og tillit, og vår interesse ognengasjement er helt avgjørende for å få dette til. Støtte hjemmefra er et av temaene i undersøkelsen, og dette er minst like viktig når vi snakker om mobbing som den faglige utviklingen. Vi er nødt til å spille på lag, og jeg kunne ønske at vi ble sett på som en viktig ressurs i dette arbeidet.

– Positive trender

– Hva vil du si om elevundersøkelsen som helhet?

– Det er flere positive trender, og det skal vi ta med oss. Det jobbes godt med mye i skolen, og Ullensaker kommune legger ned ekstra ressurser i form av miljøterapeuter ved alle skolene. Dette er ikke lovpålagt, men en god støtte i arbeidet med godt skolemiljø.

– De største utfordringene er den store andelen elever som opplever mobbing, og de store ulikhetene mellom skolene.

– Ullensaker ligger litt under nasjonalt nivå og Oslo/Viken-nivå?

– Sett opp mot resultater på nasjonalt nivå og Oslo/Viken-nivå ligger vi generelt sett noe under. Ullensaker-skolen har et uttalt mål om å ligge høyere, men er dette et realistisk mål sett i forhold til de ressursene som legges ned i skolen? Er det tilstrekkelig å være blant de kommunene som bruker minst penger pr. elev i Norge?

– Følger opp

Hva er mest gledelig?

– Flere er fornøyde med skolenes oppfølging i mobbesaker, og flere opplever økt elevmedvirkning. Det er også gledelig å se at en stor andel av elevene trives godt med sine lærere, noe som er viktig for godt læringsmiljø og godt læringsutbytte.

– Hva er mest nedslående?

– Det er helt klart andelen elever som opplever mobbing!

– Selv om det for 10. trinn er en nedgang, så er disse tallene nedslående. Trygt og godt læringsmiljø er helt avgjørende for god læring, og vi har jobbet aktivt med dette så lenge vi har hatt barn i Ullensakerskolen. Dette er virkelig en stor bekymring. Mye arbeid rettet mot mobbing resulterer også mindre tid til det faglige samlet sett.

Mange dyktige

– Hva mener du og KFU om tiltakene som foreslås å sette inn her?

– Det jobbes som sagt godt på mange fronter, og det er mange dyktige ansatte på skolene og på rådhuset. Den nye handlingsplanen for trygt og godt leke- og læringsmiljø har bidratt til gode standarder, bedre kvalitet og økt kompetanse, sier Stenvoll.

– Personlig har jeg tro på at det etableres et kommunalt innsatsteam mot mobbing, og at dette også innføres ved den enkelte skole.

– Hvorfor det?

– Det at en lærer av de som er gode på området og videreutvikling av god praksis er bra. Jeg tror også at en samlet og tettere oppfølging av 9A-sakene bidrar til mer lik håndtering av mobbesaker ved skolene.

Varierende resultater

– Hvorfor varierer resultatene sånn mellom skolene?

– Det er vanskelig å si, men det er nok en kombinasjon av mange faktorer. Sammensetning av elevgruppen, kompetanse og stabilitet i ledelse og lærerstab, sosidemografiske forhold, foresattes engasjement i skole og skolearbeid, og ikke minst mobilitet blant både elever og ansatte ved den enkelte skole er medvirkende.

Korona-skole

– Helt til slutt: hva tenker KFU om det som skjer rundt oppstart av skole fra i dag?

– Det er gledelig at barna igjen kan møte en mer normalisert skolehverdag, og mange ser nok frem til å møte vennene sine igjen. Skolene har lagt ned et solid arbeid på forhånd for å møte de ulike utfordringene med tanke på avstand mellom elever, voksenressurser, renhold og smitteverntiltak.

– Vi håper og tror at god tilrettelegging fra kommunalt hold – og et tett samarbeid mellom hjem og skole – kan bidra til at dette går bra.

– Hva blir viktig?

– Informasjon, forståelse og smidighet er viktig for alle parter.

– Samtidig er jeg av den oppfatning at det må gjøres en grundig evaluering av hjemmeskole, noe jeg også vet at det politiske miljøet er opptatt av. Mange elever har opplevd hjemmeskolen som svært positivt.

Copyright © 2023 Jessheimpuls AS, Stort. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.