Kontakt oss

Byhistorie

Framgang for kiosk ved Nordbytjernet

Avatar

Publisert

Arbeidet med kiosk på Nordbytjernet skrider videre. Nå skal det jobbes med å finne noen som kan drifte kiosken.

Legendariske Jessheimgrillen ble flyttet fra Storgata i Jessheim sentrum til Nordbytjernet, og siden den gang har det vært jobbet med muligheter for å etablere en etterlengtet kiosk ved vår badeperle Nordbytjernet.

Kiosken var en gave fra Tore Kværner. Han måtte flytte kiosken som følge av utbygging på eiendommen Jessheimgrillen sto.

https://jessheimpuls.no/jp/2019/10/07/nytt-tilskudd-til-storgata/

Forutsetningen for å gi kiosken til kommunen var at den skulle settes opp ved Nordbytjernet.

Offentlig aktør

Ullensaker kommune har sette på tre mulige driftsmodeller for kiosken, og innstillingen til politikerne er at driften lyses ut offentlig med tanke på å få inn private eiere.

Det har gjennom mange år vært et ønske fra flere innbyggere og politikere i Ullensaker om å få et kiosktilbud på Nordbytjernet. Det har vært utredet flere muligheter for dette tidligere, men man har aldri landet et konkret forslag for gjennomføring. Før nå.

I saken som politikerne skal behandle 29. april står følgende:

“Kiosken vil bli et viktig tilbud for de besøkende ved Nordbytjernet. Samtidig kan det forbedre enkelte tilsyns- og driftsfunksjoner for anlegget. Utfordringen med kioskdrift ved Nordbytjernet er at det vil mest sannsynlig føre til stor økning i forsøpling av området. Dette er momenter som er vurdert inn i valget av driftsmodell.”

https://jessheimpuls.no/jp/2020/02/17/kiosken-opp-som-sak-til-varen/

Modellene

De tre modellene administrasjonen har sett på er:

  • Kommunal drift gjennomført av enten arbeidstreningsbedriften Gnist eller kommunens egne ansatte

“Kommunen kan selv stå for driften av kiosken, enten ved hjelp av Gnist, eller ved å ansette egne medarbeidere til drift av kiosken. Fordelene med kommunal drift er at man får et helhetlig ansvar for driften av Nordbytjernet og installasjonene der. Kommunen kan selv lage en driftsorganisasjon som ivaretar både kiosken og området for øvrig. Kommunen kan også styre hvilket serveringstilbud man ønsker i kiosken. Ulempene ved kommunal drift er i første omgang kostnadene.”

  • Drift av frivillig organisasjon

“Det har også vært sett på muligheten for å lyse ut kioskdriften til lag og foreninger i kommunen. Fordelen med drift av en frivillig organisasjon er det ville kunne tilført en organisasjon gode ekstrainntekter. Ulempene ved å ha en frivillig organisasjon til å drifte kiosken er i hovedsak fleksibiliteten og helhet i driften. Dersom kiosken skal være et godt tilbud for de besøkende på Nordbytjernet, må kiosken være åpen når det er mest besøk der. I mange tilfeller vil dette være på dagtid.”

  • Privat drift

“Kommunen har fått henvendelse fra flere private aktører som ønsker å leie kiosken. Fordelene med dette er at kommune kan få inntekter på utleie, samtidig som man kan sikre seg vidt spenn i åpningstider. Ulempene er at man mister en helhetlig drift av området, samt muligheten til å påvirke utvalget vesentlig.”

Anbefalingen

Administrasjonen foreslår følgende:

“Rådmannen mener det beste alternativet er å lyse ut driften av kiosken offentlig. En privat aktør vil kunne gi leieinntekter til kommunen, samtidig som man kan sikre gode åpningstider og drift gjennom hele året. Kommunen kan også pålegge en leietaker oppgaver knyttet til søppelhåndtering.”

Ullensaker kommunes uttalte ambisjon er at kiosken skal få sin endelige plassering ved Nordbytjernet – med påkoblet strøm, vann og avløp – i løpet av våren eller forsommeren 2020, altså nå i vår.

Hovedutvalget for teknisk, idrett og kultur får saken på sitt bord i neste uke, nærmere bestemt 29. april. Det blir et spennende møte.

Copyright © 2023 Jessheimpuls AS, Stort. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.