Kontakt oss

Ukategorisert

Gotaasalleen – kruttønne eller bare en sak?

Avatar

Publisert

Prosjektet i Gotaasalleen er en kruttønne når det kommer til engasjement blant folk. Hva gjør dette med den nye posisjonen og samholdet?

Tirsdag kommer representanter fra Stor-Oslo Eiendom for å informere formannskapet om ståa på toppen av Gotaasalleen. Men men det mest interessante er at denne saken splitter det ferske flertallet i politikken. Jessheimpuls har stilt følgende spørsmål til Ap, Sp, V, SV, MDG og Rødt på e-post (Venstre svarte muntlig):

  1. Det blir ikke flertall internt i posisjonen for å ta ned høyder i prosjektet i Gotaasalleen. Det diskuteres isteden grønt (og annen kosmetikk) vedrørende utearealene. Er ikke dette å regne som posisjonens første løftebrudd?
  2. Kontrollutvalget har enstemmig vedtak på å gå praksis med prinsippvedtak etter i sømmene. Gotaasalleen er brukt som eksempel. Er det ikke mest ryddig å utsette Gotaasalleen til etter Romerike Revisjons gjennomgang?
  3. Er det ikke smart å se nabokvartalet – eiet av samme utbygger (pluss AF Eiendom)– under ett med det som skjer på området som skal opp i kommunestyret 11. februar? Det er jo varslet igangsetting av reguleringsarbeid samt oppstart av forhandling om utbyggingsavtale på nabotomtene (15,8 mål). Vil ikke det være helhetstenkning.
  4. Hvordan er innbyggerne og fag- og interesseorganisasjoner hørt i denne saken?

Ap svarer:

Ordfører Eyvind J. Schumacher svarer følgende:

1. – Vi har aldri lovet å ikke bygge i høyden nær kollektivknutepunktet i Jessheim sentrum. Det er miljøvennlig byutvikling. Derimot har vi lovet flere grønne og sosiale uteoppholdsarealer i Jessheim sentrum for alle generasjoner. Så dersom prosjektet innehar slike kvaliteter, så er det i henhold til våre løfter.

2. – Etter prinsippvedtaket i formannskapet er saken vedtatt av hele kommunestyret. Så gjennomgangen til kontrollutvalget er derfor ikke lenger relevant for denne byggesaken. Men jeg kommer som ordfører til å lytte til konklusjonen til kontrollutvalget om prinsippsaker for fremtidige byggesaker. Saken 11. februar oversendes Fylkesmannen i Oslo og Akershus for endelig avgjørelse.

3. Er det ikke smart å se nabokvartalet – eiet av samme utbygger (pluss AF Eiendom)– under ett med det som skjer på området som skal opp i kommunestyret 11. februar? Det er jo varslet igangsetting av reguleringsarbeid samt oppstart av forhandling om utbyggingsavtale på nabotomtene (15,8 mål). Vil ikke det være helhetstenkning. – Vi kommer til å kreve at nabokvartalet forholder seg til naboområdene på en god måte, og at det innehar kvaliteter som gir noe tilbake til byen. Det er allikevel naturlig at vi nå gjør oss ferdig med Gotaasalleen-prosjektet. Vi skal sørge for god forutsigbarhet for alle parter.

4. Hvordan er innbyggerne og fag- og interesseorganisasjoner hørt i denne saken? – Saken har ligget ute til høring. Prosjektet innehar gode arkitektoniske kvaliteter, og vil bidra til noe helt nytt på Jessheim. Moderne arkitektur skaper ofte debatt. Noen liker det, mens andre ønsker et mer tradisjonelt uttrykk. Debatten rundt dette prosjektet viser at det er ulik oppfatning om hvorvidt dette er pent eller stygt. Underveis i behandlingen av denne byggesaken har politikerne stoppet opp prosjektet ved to anledninger. Resultatet er at bankbygget nå blir bevart, og prosjektet har blitt mye bedre enn det som først ble foreslått. Så innbyggere og faginstanser har blitt hørt ved flere anledninger i denne saken enn i de fleste andre byggesaker.

Sp svarer:

Varaordfører Lars Halvor Stokstad Oserud svarer:

  1. Nei, det vil jeg ikke si. Vi i SP har hele tiden stått på vårt, og gjør det fremdeles. At vi ikke alltid får flertall, er selvsagt en del av politikkens natur, selv om det jo er synd. Når saken ble behandlet i kommunestyret sist, var valgkampen i gang. Da var det Venstre og vi i SP, sammen med noen utbrytere fra Høyre, som var kritiske til prosjektet. Dermed er det godt kjent for velgerne at et stort flertall av kommunestyret har ønsket prosjektet, men ikke vi. Selv om vi i SP ønsker et sterkere hensyn til særlig Herredshuset og Villa Sole, og dermed ikke er fornøyd med byggehøyde og omfang her, må vi allikevel si at prosjektet setter en ny standard for byutvikling på Jessheim. Prosjektet vil tilføre omfattende kvaliteter til byen, gjennom opparbeidelse at utearealer og byrom. Dette er et viktig signal til utbyggere i byen vår, om at vi fremover ikke vil godta prosjekter som ikke tilfører kvaliteter utover prosjektets eget område. Dette viser også at det kan betale seg godt for byutvikling og innbyggere at vi går flere runder med utbyggerne, og ikke bare svelger det første og beste som presenteres. Prosjektet har blitt langt bedre enn i tidligere planer, uten at det endrer vårt primærstandpunkt. Vi står på vårt løfte!
  2. Våre juridiske rådgivere mener kommunestyrets vedtak opphever saksbehandlingsfeilen som her sannsynligvis er begått av formannskapet i forrige periode. Dermed vil dette trolig ikke endre denne saken, men gi et premiss for fremtiden, om at vi ikke skal bruke slike udemokratiske prinsippvedtak som har vært praksis tidligere. Dersom det er behov for slike avklaringer, må de tas i kommunestyret, ikke formannskapet. Denne konkrete saken skal uansett behandles av fylkesmannen, som også vil behandle det juridiske.
  3. Saken har nå versert i kommunestyret i flere runder, og er grundig belyst og debattert. Hadde kommunestyret ønsket et annet vedtak, kunne flertallet fattet det. Selv om jeg er lite fornøyd med resultatet, må jeg ha respekt for demokratiet, også når jeg er i mindretall. Det ville selvsagt vært det beste. Men når det nå er gjort i denne rekkefølgen, skal vi allikevel klare å ivareta helheten godt. Den videre utbyggingen her vil behandles av oss i sin helhet, vi vil ikke overta vedtak fattet av forrige kommunestyre, som hadde et annet flertall. Her skal vi dermed sikre gode og demokratiske prosesser!
  4. Jeg har hatt flere uformelle samtaler og møter med de fleste som har engasjert seg i saken, både organisasjoner og enkeltpersoner. Det er viktig å møte folk, og å lytte til deres argumenter og tanker. Dette er også noe av det hyggeligste med jobben min. I tillegg har de sendt inn høringssvar, og noen har også benytt sin demokratiske rett til å klage på vedtak. Det er jo nettopp dette som gjør at saken kommer til ny behandlig, blir belyst grundig på nytt, og at prosjektet tross alt blir mye bedre, selv og det som sagt flere ganger ikke imøteser våre betenkeligheter til høyde og omfang.

MDG svarer

Eirik Ballestad svarer:

  1. Vi er først og fremst ikke enige i premisset om at vi diskuterer grønt og kosmetikk vedrørende utearealer. Det som er løftet inn er å bygge i Breeam-Nor standard, Norges mest utbredte miljøsertifisering for alle typer bygg, i tillegg er det løftet inn utslippsfri byggeplass, og byrommets kvaliteter, som du nevner før ditt spørsmål. Hvilket løfte er det vi har brutt? MDG løftet prosjektet til den høyden som ble vedtatt i juni. Avstemningen i junimøtet ga 41 for, 4 mot. Hvorav en mot antagelig var inhabil. Altså var mer enn 90 prosent av kommunestyret for for prosjektet i juni. Siden den gang har det kommet et nytt kommunestyre, og at noen der har andre oppfatninger en vedtaket i juni er jo bare en del av demokratiske prosesser. Utbygger utfordrer byplanen på høyde, men innfrir regional plan for areal og transport, samt nasjonale føringer om å bygge tett og høyt i nærheten av kollektivknutepunkt, det er også vurdert dithen at prosjektet er i tråd med visjonen for utvikling av Jessheim.
  2. Etter prinsippvedtaket i formannskapet er saken, som over nevnt, vedtatt av hele kommunestyret. Så gjennomgangen til kontrollutvalget og eventuelle presiseringer, vil være relevant for fremtidige sakers behandling i formannskapet.
  3. Fremtidige utbyggere må alltid forholde seg til eksisterende bebyggelse og må instrueres i at byplanen ligger fast, spesielt i bevaringstriangelet, men også generelt. Fremtidige utbyggere må i tillegg bringe til torgs nye kvaliteter, som arkitektur, oppbrutte fasader, breeam, blå grønne kvaliteter/løsninger, klima og miljø, folkehelse, ol.
  4. Saken har vært på høring. Posisjonen ønsker å utrede en Bylab for innbyggermedvirkning på et tidligere stadium i fremtiden. Det ble lagt frem som et verbalforslag i budsjettbehandlingen.

SV svarer

Mahmod Ahmad svarer:

  1. Økende befolkningsvekst og urbanisering, så vel som klimaendringer og overgangen til et samfunn med lite karbon, krever endringer både i tankegangen og i planleggingen og gjennomføringen av byutviklingen. Bærekraftig byutvikling og grønn mobilitet skaper muligheter for byområdet i sentrum. SV er tilhenger av fortetting nær kollektiv og trafikknutepunkt og ønsker å løfte byrommets kvaliteter for boligprosjektet i Gotaasalleen. Ved å legge dette til grunn tror vi at prosjektet med Gotaasalleeen vil bidra til økt liv, bedre byutvikling og større aktivitet med sosialisering mellom mennesker. En helhetlig forbedring for området anser vi derfor mer enn bare påskjønnelse og kosmetikk så dette er i henhold til våre løfter.
  2. Etter vedtaket i formannskapet ble saken også vedtatt av hele kommunestyret. Så vi anser at gjennomgangen til kontrollutvalget kan skje parallelt uten at det bryter med dette vedtaket og er derfor ikke lenger relevant og bindende for pågående prosessen i saken. Samtidig er det viktig for meg å understreke at jeg vil ta til meg innspill kontrollutvalget kommer med. Denne saken oversendes Fylkesmannen i Oslo og Akershus for endelig avgjørelse.
  3. At mer enn en utbygger er involvert i prosjektet tilknyttet Nabokvartalet kan ha noe å si med tanke på hvem som er den drivende kraften for videreutvikling i saken. Det bør uansett ikke være noen tvil om at nabokvartalet og Gotaasalleen er to ulike prosjekter med helt ulike bo-muligheter for ulike type mennesker. Derfor vil vi bli ferdig med Gotaasalleen-prosjektet. Vi vil likevel be om at nabokvartalet forholder seg til alle naboområdene på en tilfredsstillende måte, som bidrar til en god byutvikling.
  4. Saken har ligget ute til høring. Så innbyggere og faginstanser har blitt hørt ved flere anledninger i denne saken enn i de fleste andre byggesaker. Også må jeg poengtere at som lokalpolitiker så er jeg valgt av innbyggerne og har således en ombudsrolle. Det var bakgrunnen for at når SV/R, som et fellesparti frem til kommunevalget i fjor stemte for Gotaasalleeen i saksnr. 58/19 fra 18. Juni så følte jeg et behov for å ta en ekstra runde til for å få enda mer utdypende informasjon om Gotaasalleeen-prosjektet; noe jeg mener vi har fått. SV har vært nødt til å tenke og stilling på spørsmål som: hvordan defineres en by, og hvem er nøkkelaktørene i byutviklingen? Hvordan definerer kulturelle, politiske og økonomiske forhold byliv? Hvordan kan vi utvikle innovative, samarbeidende og bærekraftige tilnærminger til urbane utfordringer og muligheter i et byutviklingsperspektiv? – Debatten rundt dette Gotaasalleen-prosjektet viser at det er forskjellige oppfatninger om hvorvidt dette prosjekter beriker Jessheim og Ullensaker eller ei. Prosjektet er ved to tidligere anledninger blitt stoppet underveis. Resultatet er at prosjektet vil nå bli mye bedre enn det som først ble foreslått. Mao er fordelene større enn ulempene ved å si ja.

Rødt svarer

Rødts Frøydis Myrhaug Danielsen svarer: 

– Rødt mener ikke at det ligger an til noe valgløftebrudd fra posisjonens side i den videre behandlinga av denne saken. Under sluttbehandling i Kommunestyret 18. juni 2019 var verken daværende posisjon eller opposisjon innbyrdes enige. Sp og V, med 4 representanter til sammen, stemte mot vedtaket som både FrP, Høyre, KrF, Ap, Sv/Rødt og MDG stemte for. Sluttbehandling i juni 2019 fulgte etter en grundig saksbehandling med høring og innspill fra foreninger og enkeltpersoner helt fra 2017, da saken startet opp. Etterspillet sist høst, med omkampinnspill fra de som ikke fikk medhold, og klagen fra utbygger på justeringen av juni-vedtaket ved Formannskapsvedtak sist desember, fører så til ny sluttbehandling på februarmøtet i kommunestyret. Det er vel sannsynlig at det fortsatt vil være ulike syn i partiene. Rødt vil, som del av posisjonen, være med og drøfte saken på normal måte, I fellesprogrammet for posisjonspartiene foreligger det ikke noe pålegg om å stemme mot det en tidligere har stemt for i denne saken.

– Til spørsmål 3- om å se nabokvartalet i sammenheng – så er dette er en prosess som starter opp først nå, og vil sikkert vare et par år framover. Gotaasalleen-prosjektet er behandlet ut i fra den foreliggende byplanen, som det nye prosjektet også må.

Venstre svarer

Venstres Thorbjørn Merkesdal svarer:

– Prosjektet i Gotaasalleen ligger ikke inne i den samarbeidsplattformen vi opererer etter i posisjonen. Alle står dermed fritt til å stemme helt fritt. I så måte er det ikke snakk om løftebrudd internt i den nye posisjonen, sier Merkesdal til Jessheimpuls.

– Vi i Venstre har vært tydelige i denne saken hele veien, og vi regner med at vi går ned med flagget til topps når det skal stemmes. Vi får ikke flertall for vårt syn.

– Kontrollutvalget har enstemmig vedtak på å gå praksis med prinsippvedtak etter i sømmene, delvis initiert av Venstre. Går dere for å utsette Gotaasalleen til det ligger svar om prinsippvedtak på bordet?

– Jeg regner med at vi kommer til å foreslå utsettelse når saken om Gotaasalleen kommer opp i kommunestyret.

Copyright © 2023 Jessheimpuls AS, Stort. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.