Kontakt oss

Byhistorie

Skal ta tiden tilbake

Avatar

Publisert

Det staselige gamle uret som hang på Jessheim stasjon vil bli satt opp igjen. Bane Nor vet bare ikke helt når tiden er inne.

Mange – i hvert fall noen – har stusset over at stasjonsklokka har glimret med sitt fravær på den fredete stasjonsbygningen  vår i nærmere to år.

Uret stoppet for en del år siden, og Bane Nor tok det på et tidspunkt ned for å få det i gang igjen.

– Stasjonsklokka kommer opp, men det tar dessverre litt tid å få tak i nye deler, får Jessheimpuls opplyst fra Bane Nor.

Det er med andre ord litt uvisst når uret kommer på plass. Men det som derimot er ganske så sikkert er at Stasjonen kaffebar åpner dørene igjen mandag 10. august.

– Det er datoen vi jobber mot, sier Miriam Høvik Halstvedt.

ÅPNER IGJEN: Stasjonen kaffebar åpner dørene igjen mandag 10. august. Miriam Høvik Halstvedt har holdt stengt gjennom sommeren.

Vanlig på stasjoner

Det staslige tidsornamentet på Jessheim stasjon er likt de klokkene mange norske stasjoner er utsmykket med. Vi finner mange eksempler på siden til Digitalt museum.

Stasjonsområdet er en viktig bestanddel for utviklingen av Jessheim sentrum i framtiden. Les mer om hvilke konkrete sentrumsgrep som er viktige for Ullensaker kommune:

https://jessheimpuls.no/jp/2020/05/25/konkrete-sentrumsgrep-loftes-pa-ny/

100 år gammelt?

Stasjonsuret – som også blir kalt vingehjul-ur på grunn av utformingen på toppen av mange ur (samt at det var en del av logoen til NSB) – er avbildet på fotografier av Jessheim stasjon fra 1911 og 1920-tallet, så det er ikke usannsynlig at uret er 100 år gammelt. Selve stasjonsbygningen er som kjent fra 1908 og er – som nevnt – fredet.

GAMLE BILDER: To gamle fotografier viser at klokka har hengt på stasjonsveggen i 100 år. Foto: Digitalt Museum

Vårt “verdensur”

Det blir også sagt at det var uret på stasjonen folk her på Jessheim stilte klokka etter. På sett og vis kan vi si at stasjonsklokka var den offisielle tidsregningen blant dem som bodde og beveget seg her.

I tillegg vet vi at folk på Jessheim brukte høvlerifløyta på dampsaga (dagens Sagabyen) for å holde rede på tiden. Det ble signalisert med den fløyta når arbeidet på dampsaga startet opp og sluttet for dagen. Men også pausene på det store området på damsaga ble varslet på den måten.

Men den “offisielle” tiden på Jessheim var etter sigende den som ble vist på stasjonsuret.

For nesten 80 år siden var det også parkanlegg der dagens bussterminal er:

https://jessheimpuls.no/jp/2019/06/29/de-klarte-det-under-krigen/

Privat initiativ

Hvorfor fikk vi jernbane forbi Jessheim?

Ifølge bygdeboka (bind 3) så var det den voldsomme landtransporten mellom Eidsvoll og Kristiania som gjorde det naturlig å legge den første jernbanen i landet på den strekningen.

“Regjeringen hadde alt i 1848 foreslått en statsjernbane mellom Kristiania og Eidsvoll, uten at forslaget oppnådde tilslutning i Stortinget. Det var først et tilbud fra en engelsk gruppe av interessenter om å bygge banen som et privat foretak som til slutt gjorde tiltaket mulig… Anlegg startet i 1851 og trakk til seg store skarer av arbeidsfolk som levde under temmelig kummerlige forhold… og da man manglet boliger ble arbeidsfolkene etter det distriktslegen forteller “sammenpakket i trange og urenslige hytter”. Noen former for epidemier later det likevel ikke til å ha oppstått.”

ARBEID: Anleggsarbeid på skinnegangen på 1920-tallet. Dette bildet er fra Kløfta, og ikke Jessheim. FOTO: Ullensaker bygdebok, bind 3

Økning i dyr

En interessant observasjon er ifølge bygdebokforfatter Aage Lunde at etableringen av jernbanen ikke førte til noen umiddelbar tilbakegang i hestehold i Ullensaker.

“Tvert imot ser vi at det stiger fra 987 hester i 1845 til 1.060 hester i 1855 – og videre til 1.146 hester i 1865.”

Og videre:

“Vi ser en lignende utvikling også i tallet på storfe, som i Ullensaker øker med nesten 60 prosent i perioden 1875 til 1929. Det er markant mer enn de fem andre romeriksbygdene, som har 36 prosent økning. Med den store rollen som salget av melk og kjøtt fikk i denne tiden, så er det rimelig å anta at jernbanen ga Ullensaker en betydelig fordel.”

Nå venter vi i spenning på at Bane Nor skal ta tiden tilbake i form av å montere smykket av et ur på stasjonsbygningen igjen.

Det ble Jessheimpuls lovet denne uka.

Tiden vil vise om så skjer.

Les mer om Jessheim stasjon og de andre bevaringsverdige husene i sentrum her:

 

https://jessheimpuls.no/jp/2019/07/04/her-kan-du-snuse-pa-jessheims-historie/

Copyright © 2023 Jessheimpuls AS, Stort. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.